Így tartsuk meg újévi fogadalmainkat
2016.01.11
Januártól nem dohányzok, kétnaponta eljárok az edzőterembe, nem nyitom ki este hat után a hűtőt, több időt töltök a családommal, többet olvasok, kevesebbet panaszkodok, és úgy általában: jobb életet élek. Ismerős?

Szilveszter éjszakáján sokan teszünk újévi fogadalmakat, amelyeket sokszor már az első hetekben megszegünk. De miért van az, hogy olyan hamar leteszünk a nagy elszántsággal kitűzött céljainkról?

„Karácsonykor kicsit több lazítást engedünk meg magunknak, mint évközben. Ha tehetjük, pihenünk, keveset mozgunk, sokat eszünk. Az új év azonban sokunknak az új élet kezdetét sugallja, így az ünnepek után igyekszünk ismét önfegyelmet gyakorolni, és olyan célokat tűzünk ki magunk elé, amelyeket már régóta szeretnénk megvalósítani. Ezek a fogadalmak azonban gyakran meghaladják akaraterőnket. Nem hagyunk időt magunknak, hogy hozzászokjunk az önszántunkból megváltoztatott szokásainkhoz, türelmetlenek vagyunk, ha nem jönnek gyorsan az eredmények, és tehernek, büntetésnek érezzük a kitűzött céljainkat" - magyarázza az újévi fogadalmak pszichológiai hátterét Harkai Viktória, pszichológus, a Budai Egészségközpont munkatársa.

Milyen fogadalmat tegyünk év elején?

A legfontosabb, hogy tisztázzuk magunkban, valóban szeretnénk-e változtatni bizonyos szokásainkon, viselkedésünkön. Ha érzelmileg nem érezzük magunkat felkészültnek, érdemes egy későbbi időpontot választani a változásra. Ha azonban igazán elszántak vagyunk, akkor célszerű olyan reális célokat kitűznünk magunk elé, amelyeket könnyen be tudunk tartani. Fogalmazzuk meg azokat konkrétan, határozzuk meg őket úgy, hogy illeszkedjenek mindennapjainkba, és ne kelljen hirtelen gyökeresen átalakítani az életünket. Egyszerre csak egy dolgon változtassunk, apró lépésekkel ugyanis könnyebben célt érünk. Nagyon fontos a fokozatosság, ne akarjunk egyik napról a másikra teljesen más életet élni.

Elszántság, akarat, kitartás

Az életmódváltás, az újévi fogadalmak betartása komoly pszichikai felkészültséget és erőt igényel tőlünk. Ám annak ellenére, hogy tudjuk, változtatnunk kellene bizonyos szokásainkon, néha mégsem sikerül. A kudarcokat könnyebben el tudjuk kerülni, ha nem vagyunk magunkkal nagyon szigorúak, de fontos, hogy ne engedjünk magunknak túl sokat, mert így előbb-utóbb visszatérünk a régi viselkedésünkhöz. Nyugodtan kérjünk segítséget, beszéljük meg a problémát családunkkal, barátainkkal. Ők támaszt tudnak nyújtani, időről időre megerősítenek minket, és így sokkal könnyebben ellen tudunk állni a kísértésnek is. Kérjük meg őket, legyenek ránk tekintettel, és ne akarják mindenáron, hogy megkóstoljuk a csokitortát, ha épp az a célunk, hogy pár kilótól megszabaduljunk. Legyünk határozottak, és a cél hozadékait szemünk előtt tartva bírjuk ki a nehéz időszakokat is. Fontos, hogy tudjuk, miért tettünk fogadalmat, és hogy az életmódváltásunk hosszútávon kifizetődő lesz.

(Forrás: euroastra.hu)
További hírek
2015.10.21
Aktuális programok
Egynapos programok
Többnapos programok

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player