Ha majd egyszer felolvad a Balaton jege…
2017.01.22
Tombol a tél, a hőmérő higanyszála hetek óta nem kúszott a pozitív tartományba. Az extrém hideg, a nappal sem engedő mínuszok megtették a hatásukat: hivatalosan is befagyott a Balaton, a hatóságok kijelölték a biztonságos zónákat, lehet korcsolyacipőt húzni! Bár a partot most nem nyaldossák hullámok, a Keszthelyi jachtkikötő nem alszik téli álmot.

November elején még lehetett látni egy-egy mindenre elszánt vitorlást a Keszthelyi-öbölben, azonban 2017-ben a vizes edzéseknek még nincs itt az idejük. A csend ellenben csak látszólagos, a Keszthelyi Yacht Kikötő Vitorlás Sportegyesületnél zavartalanul folyik a műhelymunka, nagy tervekkel készülnek a szezonra.
Az idén is lesznek kisebb-nagyobb helyi és nemzetközi versenyek, folytatódik a nyári tábor, a legfontosabb újdonság azonban az, hogy új taggal bővült a flotta: a 2010-ben készült, remek állapotban lévő Extreme 40-es katamaránnal, a Bogival.

A többtestűek az élre törnek
Napjaink trendje, hogy a hosszú távú tavi, tókerülő versenyeken a többtestű vitorlásoké a főszerep, egyszerűen azért, mert gyorsabbak. Példának okáért 2016-ban a 48. Kékszalagon több mint tíz katamarán indult, az első egytestű hajók csak a 8–10. helyen értek be. A várakozások szerint az idén jóval nagyobb lesz a számuk, és fölényüket jelzi majd, hogy a top tízbe valószínűleg nem jut majd egytestű. A keszthelyi egyesület lépést kíván tartani az élvonallal, ezért is vágott bele az újításba. A Bogi csapata nemcsak sport-, hanem üzleti vállalkozás is, amelynek tagjai – szinte egyedüliként az országban – főállásban vitorláznak. A legénység azért is különleges, mert mind az öten keszthelyi vagy környékbeli identitásúak – ebben is úttörők, hiszen nem volt még olyan team a Balaton fővárosában, amely vállaltan keszthelyi színekben indult volna.
A vitorláscsapat hetente háromszor edz (két edzőtermi, egy TRX), februártól azonban nő a terhelés, a tréningek száma és minősége is fokozatosan változni fog. Áprilisban már vízre szállnak, a versenyek időszakában egyre sűrűbben, mert bár többtestű hajóval a csapat minden tagja szerzett már tapasztalatot, de sem együtt, sem a Bogival nem dolgoztak még.

A nemzetközi mezőnyhöz felzárkózva
A Balaton a legnagyobb európai tó, ennek köszönhetően a leghosszabb versenytáv is itt van. Ha a szélviszonyok ideálisak, színvonalas, gyors és izgalmas küzdelem alakulhat ki, ha nincs légmozgás, az pedig a mezőnyt állandóan újraosztja, ezért lesz érdekes a futam. Ezt mind többen ismerik fel: a tavon az utóbbi időben egyre jobb minőségű és állapotú hajók siklanak a vízen, a színvonal az európai tókerülő versenyeket idézi, és a magyar csapatok lassan felkészültségben is beérik a nemzetközi mezőnyt. 2013 végén eltörölték a korábbi korlátozásokat (azóta katamaránok is indulhatnak a megméretésen), és ezzel megnyitották Pandora szelencéjét: az anyagi lehetőségektől függően a világ élvonala megmutatja magát a Balatonon is.

Bogi: újszerű állapotban
Míg a Lisa tizen-egynéhány évvel ezelőtt élte fénykorát, a Bogi viszonylag fiatal és keveset hajózott vitorlás: 2010-ben építették, 2015 végéig az Extreme 40-es szériában versenyzett, mindössze két szezont futott (2013–2014). A hajó a svájci Real-Teamé volt, az egyik legjobban felszerelt csapaté, amely 2016-ban megnyerte a JC? 32-es kupasorozatot. A katamarán újszerű állapotban van, és minden alkatrészéből rendelkezésre áll tartalék. Nagyméretű és gyors hajó, amely tíz csomó feletti szélben hozza a maximumot. Típusából Magyarországon összesen három van.
A Keszthelyi jachtkikötő legénységének reális célja az idén is a jó szereplés, az első öt hely valamelyike, hiszen az idei a Bogival tanulóév lesz.

A számok nyelvén
A Bogi hossza: 12,19 méter, szélessége: 7,92 m. Árbóc hossza: 19 m. Teljes vitorlafelülete: 100 négyzetméter (75 nm nagyvitorla, 25 nm orrvitorla), bő szélben 210 nm (110 nm genakker). Súlya: 1250 kilogramm. Sebessége ideális körülmények között: 30–40 csomó.
A katamarán legénysége ötfős.

(Forrás: monitor magazin)
További hírek
2016.08.08
Aktuális programok
Egynapos programok
Többnapos programok

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player