Rekordok Kékszalagja – Két kategóriában is időrekord született!

Rekordok Kékszalagja – Két kategóriában is időrekord született!

515 hajó vágott neki a vártnál gyengébb északi szélben a légvonalban 155 kilométeres 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjnak.

A Kékszalag Európa legnagyobb hagyományú, leghosszabb távú és a legtöbb résztvevő hajót felvonultató versenye. Idén összesen 2532 sportoló állt rajthoz.

A rajtvonal parthoz közelebbi szekciójában rajtoltak a nagy katamaránok és a soktrapézos, könnyű Liberák, a déli parthoz közelebb a hagyományosabb építésű egytestű hajók.

A rajt időpontjában a tegnap várthoz képest lényegesen gyengébb, de egyenletes északias szél fújt, ami azt tette lehetővé, hogy a hajók szinte forduló nélkül vehették célba a kenesei bóját, az első pályajelet. Ezen az első szakaszon a taktikai döntés az lehet, hogy az északi parthoz közelebb, a frissülésekre számítva, de a szélkihagyásokkal is számolva vitorlázik valaki, vagy távolabb a parttól, az egyenletesebb szélben bízik.

A rajt után fél órával a címvédő és időrekorder MLS Raiffeisen Fifty-Fifty vezette a mezőnyt. Ők is vették elsőként a kenesei bóját, követte őket az Audax-Django Petrányi Zoltánékkal, harmadik az RSM lett, Vándor Róberttel és csapatával, a negyedik helyen pedig a Prospex-Delta fordult, Kaiser Kristófékkal. A verseny eleje nagyon szoros volt, a hátszeles szakaszon a döntő az lehetett, hogy ki tud több és jobb bőszeles vitorlát felhúzni ezen a pályaszakaszon… Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty előnye, mondták sokan, a hajó jellege miatt ezen a szakaszon csökkenhet, számukra nagyon izgalmas lehet ez a menet. Végül remekül teljesítettek és a siófoki bóját is ők vették elsőként – körülbelül 59 perc alatt értek ide. Ugyanebben az időben jött a hír: a kenesei bója környékén felborult a Raffica Libera. Király Zsolték (az idei Bol D’Or győztes csapat) 12 óra után néhány perccel még a hajó önerőből történő felállításán fáradoztak… Ami végülis nem sikerült önerőből, csak motoros segítségével, így ők feladták a versenyt. Facebookjukon hivatalosan is közölték a hírt, és azt is, hogy személyi sérülés nem történt.

A további siófoki sorrend: RSM, Prospex-Delta, Team Kaáli, Audax-Django, Nanushka. 

A Tihanyi szorosban a vezető hajót utolérte az RSM és a Prospex-Delta is. Ám a nyugati medencében visszaerősödött a szél, ezzel alaposan ellépett megint az MLS Raiffeisen Fifty Fifty. Érik a rekorddöntés, hiszen az előrejelzések szerint az élmezőny számára kitart a szél…

Végül biztossá vált: az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kerülte meg elsőként a keszthelyi bóját: 3 óra 2 perc alatt ért oda a fordulóhoz. A tavalyi – időrekorddal zárult – versenyen szintén a Raiffeisen Fifty-Fifty volt az első Keszthelynél, de akkor 5 óra 6 perc másodperc alatt ért oda a hajó. Ez egyben azt jelenti, hogy nagyjából 40 százalékkal gyorsabban teljesítette ugyanazt (a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely) távolságot.  

A változatlan szélviszonyok között az RSM fordult másodikként a Keszthelyi-öbölben. Kb. 200 méterre mögött haladt a Prospex-Delta Sailing Team a bója felé, mögöttük jött a Team Kaáli.

A nyugati medencében az MLS Raiffeisen Fifty Fifty tovább növelte az előnyét, stabil 20 csomó körüli sebességeket ért el, több kilométeres előnyre tett szert az üldözők előtt. 

És győzött a végig vezető, azaz minden pályajelet elsőként kerülő MLS Raiffeisen Fifty Fifty új időrekorddal: 5 óra 3 perc és 56 másodperces idővel futott be élénk szélben, csodálatos napsütésben a füredi célba a légvonalban 155 kilométeres tókerülés után. A “Fifty” ezzel harmadszor javította meg saját időrekordját! És negyedszerre nyerte meg a Kékszalagot: 2012, 2014 és 2022 után újra. A hajó – olyan sokszor leírtuk – egy csodálatos, a világon egyedülálló konstrukció, a világhíres magyar hajóépítő, Paulovits Dénes álmodta meg: a nagy katamarán mindkét testén van egy-egy komplett vitorlázat, amely összedolgozik, megsokszorozva a vitorlákon ébredő erőt. A hajó sikere egyedülálló módon tehát magyar tervező, magyar hajóépítő és nem utolsósorben teljesen magyar legénység munkájának köszönhető. A győztes csapat: Józsa Márton, Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Józsa Kovács Atilla, Erőss Lóránd és Bagyó Áron.

A befutás után Józsa Márton először csak annyit mondott: 

“A mi szelünk volt!” 

Goszleth Marcell hozzátette: 

“Mentálisan nagyon kimerítő verseny volt, azzal együtt, hogy ilyen hamar beértünk.”



A második helyen az RSM futott be, Vándor Róbert és csapata, és nagyon szorosan követte őket a bronzérmes helyen a Prospex-Delta, Kaiser Kristófékkal.

Vándor Róbert a célban elmondta: 

“Száz százalékon vittük végig a hajót, de volt sajnos műszaki problémánk is, két csigánk is szétdurrant. Oda vissza nem volt sok taktikai lehetőségünk, a győztes hajó sebességi fölénye mindent vitt, ez az ő szelük és az ő ideális irányuk volt.” 

Az ezüstérmes csapat: Vándor Róbert, Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Bali István, Fekete András és Margitics Botond.

A Prospex-Delta kormányosa, Kaiser Kristóf is szót kapott a befutó után, a füredi móló végén: “Először is gratulálunk a győztesnek, az MLS Raiffeisen Fifty Fifty csapatának és különösen az új rekordhoz! Nem bírtunk az RSM-mel, végig egymás közelében küzdöttünk, szorosan fogtak nagyon.” A harmadik helyezett csapat: Kaiser Kristóf, Rauschenberger Miklós, Munka Márton, Szigeti Stacey, Haidekker Elemér, Weidinger György és Dávid Dániel Dávid.

Negyedikként a Team Kaáli, ötödikként a Nanushka jött be. A Team Kaáli kormányosa Virág Flóra kapta el a legjobban a rajtot, de utána közvetlenül öt hajó is elrohant fölöttük: 

“Ezek azok a kritikus pillanatok, amelyek lekileg nagyon nehezek. Siófokig sikerült összeszednünk magunkat, negyedikként fordultunk és onnan már tartottuk ezt a helyünket.”

Hatodik lett az Audax-Django (kormányos: Petrányi Zoltán), hetedik a HUN3Bogi (Büki Gábor), nyolcadik a Process Solutions (Litkey Farkas) kilencedik a Triniteam (Kreskai György). A tizedik helyen a Ribstory futott be, Schwarz Ferenc Ákossal a kormánynál.

Legjobb egytestű hajóként, az abszolút 14. helyen, még világosban, 19 óra 59 perckor, a Principessa Libera futott be a füredi célba, megjavítva ezzel a Raffica 2014-es 9 óra 56 perc 46 másodperces egytestű rekordját. Az új egytestű időrekord tehát 8 óra 59 perc 00 másodperc. A kormányos Oroszlán Péter, a maratoni nagyságú legénység tagjai: Báthori Zsigmond, Bárdos Mihály, Csüllög Zsolt, Baráth Gábor, Mónus Gyula András, Sarina Róbert, Almási Zsombor, Maros Gergely, Tóth Elizabet Virág, Bogdán Gergely, Balogh Attila Zsombor, Somi Imre, Nagy Mátyás, Németh Péter, Kis-Kapin Károly. A nagy ellenfél, a Raffica – ahogy korábban írtuk – sajnos Balatonkenese előtt egy erősebb befújásban felborult, saját erőből nem tudták felállítani, ezzel ők kiestek a versenyből.

Oroszlán Péter a parton így értékelt Borbély Ferenc mikrofonja előtt:

 “Izgalmas volt a verseny, a Liberával nagyon nehéz ezt a forgolódó, pöffös szelet megvitorlázni. Rengeteget kellett dolgoznia a legénységnek, sok vitorlacserénk volt. A technika is összeállt végre, idén minden összejött. Nagyon sajnáljuk ami Zsoltiékkal, a Rafficával történt, vissza is küldtük az egyik motorosunkat, hogy szükségük van-e segítségre. Szerencsére senkinek nem esett baja, és a hajójuk is egyben van.”

A Principessát – viszonylag nagy időkülönbségekkel – követték a többi gyors egytestűek. 15. lett a Lisa (Litkey Farkas hat Kékszalagot nyert vele anno, ezzel a Lisa a hétszer győztes Tramontana 8R yacht után a Kékszalag történetének második legeredményesebb hajója), 16. a Szamuráj Jack, egy korai Paulovits-féle túlvitorlázott, trapézos, könnyű jolle konstrukció a hőskorból, 2004-ből 17. a Gardazzurra Libera – kétszeres Kékszalag győztes hajó (2002, 2004, Litkey Farkassal a kormánynál). 18. lett a Quantum Sails Trentasette (Flaar 37-es, ultrakönnyű magyar konstrukció, a kormányos Lacsny Gergely) 19. pedig az Avatar II. (Andrej Justin tervezte a hajót, és a Soponyai műhelyben épült, a versenyeken rendre építője, Soponyai Géza kormányzásával szerepel.)

Számtalanszor leírtuk: nem csak az abszolút győzelemért folyik ádáz csata a Kékszalagon, hanem késhegyre menő küzdelmet vívnak az egyes hajóosztályokon belül is az elsőségért. Remek példa a 70-es cirkálók külön versenye, ahol az első három leggyorsabb hajó közvetlenül egymás után futott be. 20. lett a Pannonia 11 óra 14 perc 23 másodperc vitorlázás után (kormányos Jordán Balázs), utánuk 11 perccel 21. a Capella (Vőneky Ákos és csapata), rá 3 percre pedig az Irokéz jött be Pajor Zsolttal a kormánynál.

A Kékszalag versenyeken rendre külön versenyt vívnak a 75-ös cirkálók, ezek a klasszikus, faépítésű, hatalmas vitorlások. (Közülük a Nemere II. volt 1955-től 2014-ig a Kékszalag időrekordere 10 óra 40 perces idővel.) Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon hármójuk vetélkedéséből a Lillafüred jött ki győztesen, a 23. helyen futott be Gál András Levente és csapata tizenegy és fél órai vitorlázás után. Röviddel utánuk jött be a 25. helyen a Sirocco, Cittel Lajossal a kormánynál. A két hajó végig egymás közelében vitorlázott, nagy csatát vívtak. Valamelyest idén lemaradt az ex-rekorder Nemere II., Láng Róbert és legénysége, egy és egynegyed órával a vetélytársak után, a 48. helyen futottak be. A 75-ösök kalandos, krimibe illő fordulatoktól sem mentes történetét a hunsail.hu oldalon itt olvashatják.

Közvetlenül egymás után futottak be a leggyorsabb Nau370 RUN hajók is. Ez az osztály az egyik legjobban szervezett csapat a Balatonon, az idei Kékszalagon például saját élő facebook videó közvetítést szerveztek, egészen hajnalig, az utolsó “osztálytárs” célbafutásáig. A Nau370 RUN osztály leggyorsabbja a Kacor király lett, Hrutka Gáborral a kormánynál, 11 óra 57 perc 03 másodperces vitorlázás után a 30. helyen értek célba. 31. lett a Carbonado, Kiss Bálint Zsoltékkal, 32. pedig a Revolution, Molnár György Istvánnal és legénységével.

Az Asso 99 osztály egy gyors, több trapézos, siklótestű hajó, vitorlázó tulajdonságaiban nagyon hasonlít a Repülő hollandihoz, csak nagyobb. Nem véletlen, hogy ebben a hajóosztályban sokszoros bajnokok a Repülő hollandiban olimpiai bronzérmes Detre testvérek és a tizennégyszeres Repülő hollandi világbajnok Majthényi Szabolcs is. Az idei Kékszalagon a leggyorsabb a 100% lett, Paksi Álmos irányításával futottak be a 35. helyen, 12 óra 13 perc 00 másodperc versenyzés után. A 40. helyen jött be az Equilor, Huber Péter Lél kormányzásával. közvetlenül utánuk 41. lett az Ou Sali, Csury Zoltán és csapata.

A legendás Kishamis 1896-ban (egyes források szerint 1897-ben) épült, vitán felül áll, hogy a Balaton legöregebb hajója. Kormányosa, Hrehuss György az idei Kékszalag legidősebb résztvevője, 85 esztendős. A hajó és a csapat remek eredménnyel, 14 óra, 14 perc és 11 másodperces vitorlázás után az 59. helyen ért célba, azaz bőven az első 15 százalékon belül.

A 146. helyen befutott a Balaton egyik legöregebb vitorlása, a Tramontana is, amely a Kékszalag legeredményesebb hajója, 1940 és 1989 között hétszer nyerte meg a Kékszalagot. Az ideje: 15 óra 46 perc 08 másodperc. A Tramontana kalandos, legendákkal teli történetét a hunsail.hu cikkében itt olvashatják.

Péntek kora délután futott be az utolsó helyezett vitorlás, a Soleil, az 499. helyen. A Balaton 24-es típusú hajó kormányosa Juhász László, a legénység tagjai Krasznai Imre és Szigeti István. 29 óra 34 perc 55 másodperc volt a versenyben töltött idejük. A célban – most már több éves hagyomány szerint, nagyon sportszerűen – a győztes hajó, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty legénysége köszöntötte a legkitartóbbakat, és egy üveg pezsgő is eldurrant. Az “első köszönti az utolsót” a Kékszalagok egyik legmeghatóbb, pillanata, igazi sportemberi gesztus a győztesektől. Az elmúlt években hagyománnyá vált: 2019-ben a Racing Django (ma már Audax Django) fogadta a Sunset legénységét, akik kicsivel a 48 órás limitidő előtt futottak be. 2020-ban a győztes RSM csapata a Librát ünnepelte. 2021-ben az RSM-esek duplázhattak, akkor az évben szintén ők teljesítették leggyorsabban a távot és a célban a Szelídet fogadták. 2022-ben az idei nyertes Raiffeisen Fifty-Fifty csapata a Prevento legénységének gratulált. 

Ezzel hivatalosan is végetért az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, az utóbbi évek egyik legjobb szeles versenye, amely méltán vonul be úgy a tókerülők történetébe, mint a “rekordok Kékszalagja”. 

Ez a tókerülő minden más balatoni vitorlásversenytől különbözik: itt egyszerre, egy pályán indul profi és amatőr, a legkorszerűbb high-tech hajó és a családi túrahajó. És mindenki megtalálja a maga kihívását, célját ezen a regattán: az abszolút győzelemtől a tó sikeres, kitartó megkerüléséig. És nem utolsósorban a Kékszalag a Balaton ünnepe is: fesztivál, kiállításokkal, rendezvényekkel, amelyek a parton lévők számára is élményt adhatnak. Minderről Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára így beszélt:

„A Kékszalag különlegessége, hogy sok kis versenyt és párharcot foglal magában, hiszen több mint 30 hajóosztályban és értékelési csoportban versenyeznek egymással a csapatok. Továbbá a Kékszalag az elszántság versenye is, mivel sokan 24-36 óra vitorlázás után sem adják fel, hanem a rendelkezésre álló 48 órás limit lejártáig küzdenek az elemekkel.”

Az 55. Kékszalag-Raiffeisen Nagydíj a kekszalag.reblog.hu oldalon folyamatosan volt követhető – itt rövid hírek olvashatók, térképek, friss fotók láthatók, percről-percre frissítve.

Az eredménylista, bója átfutásokkal itt található: https://mvszhirdetotabla.hu/kekszalag/eredmenyek

Forrás: hunsail.hu
Fotó: hunsail.hu

Kapcsolódó

Bakancslistás helyek a Balaton körül – Vajda Péter-kilátó, Bakonybél

A Gerence-patak völgyében fekvő Bakonybél, ahogy a település neve is fémjelzi, az Öreg-Bakony központi falv
Elolvasom

Sosem találná ki melyik balatoni település verte Budapestet 2,6 milliós négyzetméterárral

Az elmúlt évtizedben mintegy háromszorosára emlekedett a magyar ingatlanok átlagára. - - 2023-ban a KS
Elolvasom

Változik a borravaló és a felszolgálási díj szabályozása – mutatjuk hogyan

A szakmai szövetségekkel együttműködve a Nemzetgazdasági Minisztérium új intézkedéseket vezet be a felszol
Elolvasom