Ilyen aksik találhatók az okostelefonok, laptopok, tabletek jelentős részében. Az elektromos autók térhódításával még nagyobb hangsúlyt kap a lítium-ion technológia a mindennapi életünkben. Jól mutatja ezt az a tény is, hogy rendkívül nagy a kereslet az Elektro Hungary AGM, lítium akkumulátortöltői iránt.
Ez várható a közeljövőben
A tisztább energiára való átállás és a környezettudatosság jegyében egyre több városban figyelhető meg, ahogy a hagyományos motorral rendelkező, tömegközlekedésre használt járműveket lecserélik elektromosra. A benzines vagy éppen dízel autóbuszok, teherautók, motorok helyett egyre több Li-ion akkumulátoros rója az utakat.
A világ egyre több nagyvárosában tiltják be, hogy a belvárosba behajthassanak olyan járművek, amelyek belső égésű motorral rendelkeznek. Vannak olyan települések, ahol még csak tervezik ezt meglépni, ám minden jel arra mutat, hogy az elektromos járműveké a jövő.
A technológia szerepe a közlekedésben
A hordozható elektronikai eszközök mellett a szállítmányozás tekintetében is jelentősen megnövekedett a Li-ion akkuk iránti érdeklődés. A benzin és a gázolaj árának drámai mértékű emelkedése felgyorsíthatja a folyamatot, hogy a szállítmányozó cégek elektromos járművekre álljanak át. A mai elektromos járművek már képesek akár 450 kilométert is megtenni egyetlen töltéssel. Ahogyan javul az energiasűrűség, úgy nő a kocsi autonómiája, ezáltal az ilyen járművek életképesebbé válnak.
Fontos kérdés még az, hogy mennyi idő alatt lehet feltölteni az EV-ket. Ez jelenti jelenleg az egyik legnagyobb fejtörést az elektromos átállás kapcsán, ám e tekintetben is jelentős előrelépések tapasztalhatók. Dr. Chao-Yang Wang, a Pennsylvaniai Állami Egyetem professzorának és munkatársainak sikerült elérnie azt, hogy 80%-os szintre feltöltsenek egy lítium-ion akkumulátort anélkül, hogy károsodott volna maga az akku.
A földi közlekedés mellett a levegőben is teret hódíthat a technológia alkalmazása. Az Evitation nevű cég olyan elektromos repülőgépen dolgozik, amely kilenc utast tud elszállítani 10 kilométeres távolságra 440 kilométer per órás sebességgel.
A lítium készletek végesek
Bár a lítium-ion akkumulátorral rendelkező járművek a közlekedésük során valóban nem bocsátanak ki szén-dioxidot, az akku előállításáról ugyanez már nem mondható el. A lítium bányászata adott esetben jelentős szén-dioxid kibocsátással is járhat, amelynek nem éppen előnyös a környezetre gyakorolt hatása.
Éppen ezért fontos az akkumulátorokat begyűjteni, újrafeldolgozni, és minél inkább kihasználni az akkumulátorok élettartamát. A lítium-ion akkuk korlátain gőzerővel dolgoznak a kutatók, és további innovációkra lehet számítani.