A kormány extraprofit-csomagjának részeként átlagosan 84%-kal emelték a cégautóadó mértékét, amire az élelmesebb cégek a lehető leggyorsabban reagáltak.
Néhol az újonnan induló lízingszerződésnél alcsonyabb teljesítményű autót fognak adni a dolgozóiknak, tehát az eddig megszokott teljesítményű (vagy akár minőségű) autó helyett a jelen lízingfutamidő lejárta után a dolgozó kénytelen lesz beérni egy szerényebb kvalitásokkal rendelkező autóval.
Ezt biztosan sérelmezi sok munkavállaló, azonban olyan esetek is vannak, ahol indokolatlanul magas teljesítményű céges autót vezettek eddig. A helyzet viszont az, hogy a teljes cégautó-csomag visszavételét sok cég nem meri meglépni, hiszen a munkaerőhiány állapotában egy erős ütőkártya volt sok vállalat kezében a cégautó, amivel könnyebben magukhoz tudtak csábítani munkavállalókat.
Máshol a magánutak oldaláról fognak szigorítani, lecsökkentve azokat. Eddig sok dolgozó úgy cégautózott, hogy a magán jellegű útjaikat is a céges kasszából intézték, hiszen a cégnek sem fájt annyira dübörgő gazdaság mellett.
A 2022/2023-as években előreláthatólag nem ez lesz a meghatározó hangulat a gazdaságban, úgyhogy igenis számít rengeteg piaci szereplőnek az, hogy mire használják a dolgozóik a céges autót: pénztermelésre vagy nyaralásra.
Egyszerű a képlet: ha kevesebb magánutat mész a cégautóval, akkor arányaiban nagyobb lesz a céges útarányod százalékban, ami pedig magasabb mértékű lízing ÁFA visszaigénylést jelent (pl. 90% céges útarány = 90% visszaigényelhető lízing ÁFA).
Vélhetően senkinek nem kell mondani, hogy ez az 1.000.000 forint is mennyit tud jelenteni a recesszió éveiben bármelyik cég kasszájában.
A 3 megoldásról még annyit mindenképpen szeretnék megjegyezni, hogy egyik sem zárja ki a másikat: biztosra vehető, hogy lesz olyan vállalat, aki a 2 módszer kombinációjával akar majd extra módon megtakarítani.
Ha azonban nem akarsz kellemetlen kompromisszumokat kötni és egy 1.2-es autót tenni a dolgozód alá, a lízing ÁFA szinte teljes visszaigénylésével is jó eséllyel elengendőt spórolsz.
Kizárólag útnyilvántartás vezetésével, amire már van automatikus útnyilvántartó applikáció Magyarországon is, például a RoadRecord. Útközben akár a zsebedből is futtathatod az applikációt, ami rögzíti az útjaidat 100%-ban automatikusan – de ha a manuális megoldások híve vagy, úgy is használható.
Ezeket a telefonon rögzített utakat hó végén a laptopodon böngészőből szerkesztheted ahogy csak szeretnéd, és havi 7 perc időbefektetéssel véglegesítheted és kinyomtathatod.
Ha egy 3,5 tonna alatti kisteherautós saját árut szállít, útnyilvántartó program használatával nem kell többé kézzel írt menetlevelet vezetnie, hiszen az útnyilvántartó program egy automatikus menetlevél szerepét tölti be számára, amit viszont kell vezetnie, ha a lízing- és dízel ÁFA 100%-át vissza akarja igényelni.
A RoadRecord beépített házi NAV-ellenőr funkciója nyomtatás előtt 70 különböző logikai ütközést vizsgál útnyilvántartásodban, de kiküldetési rendelvény készítésére is tökéletes.
Mivel ez a szolgáltatás kiszűr minden olyan buktatót, amit a NAV-ellenőrök is figyelnek egy útnyilvántartásban, kijelenthető, hogy 100%-ban NAV-álló. A RoadRecord útnyilvántartó program 14 napig ingyenesen kipróbálható, így még veszítenivalója sincs senkinek, aki ki szeretné próbálni. És miért ne akarná?