Most Balatonbogláron lépték meg a fizetős parkolás bevezetését, azt mondják, ebből tartják majd fenn a strandokat. A parti övezetben óránként 400, a többi zónában 300 forintot kell fizetni a parkolásért – írja a napi.hu.
Már a Balaton déli partján is rohamosan gyarapszik a fizetős parkolók száma. Néhány hete Balatonbogláron is vége lett a jó világnak, legalábbis a kijelölt zónákban. Április óta élesben működik már a rendszer, de bizonyára jócskán akad olyan aki most szembesül majd vele: nem lehet már ingyenesen várakozni a frekventált helyeken és azok környékén.
A belvárosban, valamint a Várdomb és a Gömbkilátó környékén 300, a parti övezetben pedig 400 forintot kell fizetni óránként a parkolásért.
A polgármester igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy az állandó lakosoknak természetesen nem kell fizetniük a parkolásért, a vendégeknek és a turistáknak azonban igen.
Nem lesz mentség az sem, ha valaki nyaralótulajdonos: vagy beáll a saját kertjébe, vagy bérletet kell majd váltania.
Utóbbi áfa nélkül 20 ezer forint lesz évente, ha a drágább övezetben szokott parkolni.
Itt is meglehetősen kellemetlen helyzetbe kerültek azok, akik céges autót használnak. A egyik balatonboglári Facebook-csoportban fel is tették a kérdést:
“Szeretném megkérdezni, hogy balatonboglári állandó lakcímmel, miért nem kaphat valaki a céges autójára parkolási ingyenes igazolást?”
A felvetés azért sem mellékes, mert jelen állás szerint annak, akinek a cége biztosítja az autót, és a vállalkozás nem a településen van bejelentve, ráadásul az 1-es zónában szeretne huzamosabb ideig parkolni, annak jelen állás szerint ugyanúgy áfa nélkül 60 ezer forint lesz a bérlet, mint bárki másnak.
Itt azért érdemes megjegyezni, hogy számos településen vagy fővárosi kerületben az is megkapja a kedvezményes várakozási engedélyt, aki bár céges autót használ, ám egy dokumentummal igazolni tudja, hogy a jármű a kizárólagos használatában van. A boglári parkolási tájékoztatóban ilyen kitételt nem találni.
A fizetős parkolási rendszert az önkormányzat mintegy 50 millió forintból alakította ki. Ennek a költsége reményeik szerint várhatóan egy-két éven belül megtérül. Ehhez egyébként Balatonbogláron csaknem ezer fizetős helyet alakítottak ki, és ha minden igaz, nincs még vége: éppen néhány hete indult el egy petíció a parkolóépítések ellen.
Ugyanis a Tinódi és Kodály utcában, a 100 éves platánfák között az önkormányzat parkolóhelyeket készül kialakítani.
Kétezer felett van már a száma azoknak, akik félnek attól, hogy a munkagépek kárt okozhatnak Balatonboglár legendás fasorjában. Más kérdés persze, hogy a strandolók nyaranta így is, úgy is ott parkolnak a fák között.
Máshol is fizetni kell, mint a katonatiszt
A Balaton északi partján szinte nincs olyan település, ahol ne kellene vagy a strand–, vagy a parkolóhasználatért fizetni. A déli parton persze sokkal jobb a helyzet, de egyre több önkormányzat kap rá a fizetőparkolás ízére.
A Balatonboglárral szomszédos Balatonlellén nem fizetős a parkolás, és nincs is szándék arra, hogy ezen változtassanak. Ami további jó hír, hogy szabadstrandok is ingyenesek maradnak.
Zamárdiban öt éve kell már jegyet venniük az autóval vagy motorral várakozóknak, az idén ennek díja is húzósabb lett: a parkolási díj 300-ról 350 forintra változott október 1. és április 30. között, míg május 1. és szeptember 30. között 300-ról 400 forintra emelkedett óránként. A napijegy összege 2000-ről 2500 forintra nőtt.
Siófokon bizonyos közterületeken eddig is kellett fizetni. Május 15. és szeptember 15. között értelemszerűen a szezonális parkolók sem ingyenesek. A hét összes napján, minden órában fizetni kell – még a zöld rendszámos autóknak is. Az idei nyártól még nem, de 2024-től az ingyenes Újhelyi-strand viszont fizetőssé válik.
A teljesség igény nélkül még:
Ezekről általában mind elmondható, hogy a tágabban értelmezett szezonra vonatkozik a díjfizetés – olvasható a portálon.