2024. szeptember 19-én bejelentették, hogy 33 év szünet után visszatér hazánkba a gyorsaságimotoros-világbajnokság elitkategóriája, a MotoGP. Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatósági elnöke egy háttérbeszélgetés keretében az Indexnek többek között azt is elárulta, milyen jegyárakkal készülnek a Superbike-ra és a MotoGP-re. A jegyértékesítés december 18-án indult a motogpofhungary.com oldalon – számolt be a portál.
A HUMDA szervezésében újabb rangos versenysorozat érkezik Magyarországra: 2025-ben (augusztus 22. és 24. között) újra hazánkba látogat a MotoGP mezőnye. És ez még nem minden: a következő szezonban a Superbike Világbajnokság (World Superbike Championship, WSBK) július 25–27-i állomása is hazánk lesz, ez a versenysorozat harmincöt év után látogat el újra Magyarországra, mégpedig a Balaton mellé, a balatonfőkajári ringre.
A Covid és az energiaválság után jött a tabula rasa
A lap Weingartner Balázstól tudja azt, hogy a HUMDA már 2019-ben, amikor a MotoGP visszacsábítása megfogalmazódott bennük gondolatként, és megakadt a szemük a Balaton Parkon. A szériában akkor viszont még regionális fejlesztésként gondolkozott a magyar kormány, hiszen már tudni lehetett, hogy a BWM gyárat épít Debrecen mellett. Az elgondolás az volt, hogy egy motorsportos installáció is települne a környékre, ami a nemzetközi figyelmet jobban ráirányítja a térségre.
„Ebből kifolyólag Hajdúnánás irányába mentünk el, de pont a tervezési fázis közben jött a Covid-járvány, aztán mire eljutottunk oda, hogy építési döntést hozzunk, beütött az energiaválság. Közben bejött a Hungaroring felújítása is, amely további anyagi erőforrásokat vont el. Priorizálni kellett, az elsődleges a Formula–1 megtartása volt. Ezután kidolgoztunk egy tervet arra, hogy a MotoGP-rendezést miként lehet jóval alacsonyabb költségvetésből megvalósítani” – ment vissza az időben néhány évet Weingartner Balázs.
Ami a nánási pályát illeti, azt a tájékoztatást kapták, hogy nem egy torzó beruházást kellett leállítani. Ott most az a kérdés, hogy mi lesz a megszerzett földekkel, a fejlesztési területtel. A HUMDA ez ügyben előállt egy szakmai javaslattal, ami az agrárgazdaságot, az ipart és a motorsportot is fejlesztené Kelet-Magyarországon. Egyelőre még nem született döntés ebben a kérdésben.
Visszakanyarodva az új versenypályához, ennél a pontnál, 2023-ban csináltak egy tabula rasát a HUMDA vezetői, elővettek minden gondolatot, amit korábban megfogalmaztak, és ekkor került újra előtérbe a Balaton Park. Az igazgatósági elnök szerint szerencséjük is volt volt, mert nyitottak voltak rá, hogy visszajöjjön Magyarországra a MotoGP.
„A Balaton Park amúgy is tervezte a versenypálya átalakítását, az ehhez szükséges extra forrás is a rendelkezésükre állt. A szerződés értelmében akkor béreljük ki a pályát, ha az már alkalmas a nemzetközi motorsportesemények megrendezésére” – fűzte hozzá.
Felmerült a Hungaroring mint lehetőség?
Nehézséget okozott, hogy a Balaton Park egy autós versenypályának készült, ezért a Dornával és a Nemzetközi Motorsportszövetséggel (FIM) közösen megvizsgálták, hogy a hosszú gyors egyeneseket miként lehet motorozhatóbbá tenni. Néhány hónap után az a döntés született egy spanyol tervezőcsapat bevonásával (amely eredetileg a hajdúnánási pálya előzetes terveit is készítette), hogy három helyen is hozzányúlnak a nyomvonalhoz, illetve a bukóterek kiszélesítésére is sor kerül a MotoGP előtt, hogy a pálya az élvezeti és biztonsági szempontoknak is megfeleljen.
A Dorna egyébként azt szerette volna, ha a magyarok építenek egy klasszikus motorospályát (a nánási ring az lett volna), mert a Hungaroringet szintén inkább autóspályának tekintették korábban, de végül rábólintottak a Balaton Parkra. Hogy ez mennyire végleges döntés, azt még nem tudják, de mint a lap megtudta, zajlik a Hungaroring MotoGP-re történő átalakításának vizsgálata. Természetesen elsődleges a Formula–1 megtartása, de ha ahhoz szükséges fejlesztések lezárulnak, még bárhogy hozhatja az élet.
„Szeretném leszögezni, hogy felmértük, milyen nagy hatása lehet az ország életére a MotoGP-futamoknak. Ez egyrészt növeli az ország ismertségét, másrészt fellendíti a turizmust, harmadrészt pedig egyéb gazdasági tényezőkben is pozitívan hat egy ország GDP-jére. Kijelenhető, hogy ez a széria a Formula–1-gyel egyenértékű felhajtó hatást tud generálni egy adott ország gazdaságára” – nyomatékosította Weingartner Balázs.
Középmezőnyben vagyunk a fizetett jogdíjak tekintetében
Mielőtt rákérdeztünk a jegyárakra és a jegyértékesítési folyamatra, arra kértük a HUMDA igazgatósági elnökét, árulja el, mennyit kell fizetnie az országnak azért, hogy ide látogasson a Superbike és a MotoGP.
„Ez nem titok, kettő jogdíjat fizetünk, a kezdeti összeg 900 000 euró a Superbike-nál, a MotoGP esetében pedig 9 000 000 euró. Mindkét versenysorozatra tízéves szerződést kötött a HUMDA, és MotoGP estében 5, a Superbike esetében maximum évi 3 százalékkal emelkedhet a jogdíj összege. Ez a középmezőnynek feleltethető meg a fizetett jogdíjak tekintetében, a spanyol pályák kevesebbet fizetnek, mert ott más az üzleti modell, az arabok és a távol-keleti országok viszont magasabb jogdíjat fizetnek a Dornának” – válaszolta Weingartner Balázs.
Megjegyezte, a Dorna először július közepét jelölte meg a Magyar Nagydíj időpontjának, a magyar fél viszont jelezte, hogy az augusztus vége jobb lenne, mert a tapasztalatok szerint honfitársaink többsége augusztus 20-ig a nyaralását tölti, ha viszont a nemzeti ünnep után jön a MotoGP, akkor még többen kimehetnek rá. A Superbike azért van július végén, mert a pálya készültsége ezt teszi lehetővé, de a megállapodás értelmében 2026-tól májusban lesz a verseny.
Erre számíthatnak a nézők az online jegypénztárnál
És akkor a jegyárak. Weingartner Balázs elmondása szerint még az ünnepek előtt elindulhat a jegyértékesítés. 2025-ben nagyobb nézőszámmal szerettek volna indítani, mint 40 ezer fő per nap, de aztán úgy voltak vele, jobb óvatosnak lenni az első évben a biztonságtechnikai előírások és nézői igények maximális kielégítése végett.
“Megvagyunk a lelátók kiosztásával, így bizalommal merjük elindítani a jegyértékesítést. Többféle lelátó lesz, Közép-Európában, vagyis regionális szinten nálunk lesznek a legolcsóbbak a jegyek a MotoGP-re, az osztrákoknál és a cseheknél is drágább lesz az átlag jegyár. Fontosnak tartottuk hogy a gyermekek a lehető legolcsóbban jussanak be, számukra már 20 eurótól elérhetővé tesszük a különböző belépőket. Ami a felnőtteket illeti, náluk a legolcsóbb jegy már 150 euróért megvásárolható lesz. A jegyek az egész hétvégére érvényesek, vagyis a belépővel pénteken, szombaton és vasárnap is látogatható a pálya. A Superbike-nál pedig még ennél is alacsonyabb jegyárakra lehet számítani, egy normál jegyet már 60 eurótól be lehet szerezni a hivatalos oldalainkon” – nyilatkozta Weingartner Balázs.
Amit mindenképp érdemes felírni, hogy a gyerekjegy a 14 év alatti nézőkre vonatkozik. A MotoGP-nél a legdrágább hétvégi jegyek 150 és 230 euró között mozognak a Balatonnál, szektortól függően. Aki csak vasárnapra venne jegyet, az 135 és 210 euró közötti áron tud vásárolni. Összehasonlításképp, ezek 50 százalékkal alacsonyabb árak azoknál, amelyekkel az F1-es Magyar Nagydíj esetében találkozhatunk. A Superbike-nál 100 euró környékén mozognak majd a főlelátóra szóló jegyek. Vasárnapra 55 és 90 euró között lehet jegyeket venni.
Bankkártyás fizetés után senki nem kapja meg azonnal a jegyét, a végleges QR-kóddal ellátott jegy néhány héttel az esemény előtt lesz kiküldve a vásárlóknak a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően, hiszen így kisebb az esélye annak, hogy azok elkeverednek. A belépésnél digitális vagy nyomtatott formában kell majd bemutatni az érvényes jegyeket.
Weingartner Balázs külön felhívta a figyelmet, hogy a jegyüzérek elleni védelem érdekében egy néző maximum 10 jegyet vásárolhat.
A jegyek nem névre szólnak, a korhatárra pedig odafigyelnek a beléptetésnél. „A kerekesszékeseknek külön lelátókat biztosítunk, az ő számukra is teljes körű bejutást és kísérővel történő elhelyezkedést teszünk lehetővé, illetve készülünk arra, hogy egyéb kedvezményeket biztosítsunk más fogyatékkal élőknek is” – hangzott el a háttérbeszélgetésen az igazgatósági elnöktől.
Hozzátette, nem lesz rögtön megnyitva minden jegytípus, szakaszos jegyértékesítési stratégiát folytatnak. Folyamatosan kommunikálják majd az érdeklődőkkel, hogy melyik jegytípust pontosan mikor dobják piacra.
Két hivatalos oldal van, itt érdemes jegyet vásárolni a visszaélések elkerülése végett. Ezek a következők: a motogpofhungary.com és a superbikeofhungary.com, ezeken keresztül, a hivatalos partneren keresztül juthatnak hozzá a szurkolók a jegyekhez, részletes információk pedig a két honlapon és a hozzájuk kapcsolódó socialmédia-felületeken olvashatók.
Online lehet jegyet vásárolni, egyelőre csak bankkártyával. Amennyiben marad jegy, akkor biztosítanak majd helyszíni jegyvásárlást is.
A teljes cikk itt olvasható.