Kiemelték, történelmi léptékű fejlesztésről van szó a balatoni hajózás életében, hiszen 40 éve nem volt új hajója a Balatonnak.
Ismertették, hogy az állami 6,6 milliárd forintos tőkeemelésnek köszönhetően két 45 méteres kompot, és két 35 méteres katamaránt szerez be a BAHART mintegy 5,7 milliárd forintból. A fejlesztések folytatására az értékesített ingatlanokból származó bevétel nyújt fedezetet.
Hangsúlyozták, a mostani beruházás a hajózási társaság 2030-ig tervezett teljes modernizációs folyamatának első üteme. Az új járművek a legkorszerűbb műszaki és utaskiszolgálási eszközökkel rendelkeznek majd, megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak. Kiemelt cél, hogy európai színvonalú szolgáltatást nyújtsanak az utasoknak.
Részletezték, hogy az első új hajó, az egyik komp a napokban került vízre a gyártó komáromi üzemében. A szerelési munkálatok a vízen folytatódnak, és az üzempróbák is megkezdődnek. Áprilisban az egyik katamarán is vízre kerül, ezt követően megkezdődik a hajók szállításra való felkészítése. Az új járművek méretükből adódóan a Sión teljesen összeszerelt állapotban nem szállíthatók, végszerelésüket a Balatonon végzik.
A kompok Szántódrév és Tihanyrév között, míg a katamaránok Siófok és Balatonfüred, illetve Tihany között, valamint a Fonyód-Badacsony útvonalon közlekednek majd, így biztosítva a kiemelt balatoni úti célok elérését – írta az MTÜ.
Rámutattak arra, hogy a turisztikai térség bővülő vendégforgalmának, a felújításoknak és a praktikus menetrendeknek, járatsűrítéseknek köszönhetően a balatoni kompok forgalomnövekedése az elmúlt években folyamatos és kiemelkedő volt. 2021-ben az utasok száma 38 százalékkal, a szállított gépjárművek száma 50 százalékkal volt magasabb, míg a kerékpároké közel megduplázódott 2015-höz képest.