Újabb szakaszába lépett az észak-balatoni vasútvonal fejlesztése

A rekonstrukció keretében mintegy 55 kilométeres vasútvonal villamosítását végzik el, illetve négy állomás is megújul az érintett szakaszon – olvasható a magyarepitok.hu oldalán.

Jól halad az észak-balatoni vasútvonal villamosítása, a fejlesztés 23 milliárd forint uniós és állami támogatásból valósul meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában.
A mintegy 55 kilométeres szakasz villamosításának köszönhetően gyorsabbá és kényelmesebbé válhat a vonatközlekedés, a dízelmozdonyok helyett környezetbarátabb elektromos szerelvények közlekedhetnek.

A Szabadbattyán-Balatonfüred közötti első szakaszon már javában zajlanak a munkálatok, teljesen átépítik Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásait. A szakaszon érvényben lévő, január közepétől április végéig tartó vágányzár több látványos beavatkozás miatt szükséges.

Többek között Balatonfűzfő állomás vágányhálózatát már teljesen szétbontották, átépítették a balatonakarattyai alagutat, több helyen pedig – például Balatonalmádi és Alsóörs között – már a felsővezetéktartó-oszlopokat is állítják. Az első villanyvonat 2021 nyarán állhat működésbe Balatonfüreden.

A Szabadbattyán-Tapolca-Keszthely villamosüzem első ütemében átépülő állomásokon 55 centiméter magas akadálymentesített peronokat építenek, valamint kiépítik a korszerű térvilágítást és a hangos utastájékoztatást is.  A beruházás keretében úgynevezett vágányszabályozási munkálatokat is végeznek mintegy 46 kilométer hosszon, valamint 5,5 kilométeren átépül a meglévő vágány.

A munkálatok idején vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat Balatonfüred és Székesfehérvár, valamint Balatonfüred és Lepsény között. A Balatonfüred és Tapolca közötti személyvonatok pedig módosított menetrend szerint közlekednek, a gyorsvonati közlekedés tavaszig szünetel.

Jövő nyárra elkészülhet a villamosítás

A nyári turisztikai szezon idejére felfüggesztik majd a jelentősebb építést, hogy a vasúti közlekedés a frekventált időszakban zavartalan legyen az északi partra. A vasúti szakasz villamosítása után várhatóan 2021 nyarától gyors és villamosított vasúti kapcsolat jön létre az észak-balatoni térség települései és a főváros között.

Az első szakasz átadása után megszűnik a székesfehérvári mozdonycsere is, ami már önmagában 15 perc menetidőcsökkenést jelent majd. A második, Balatonfüred-Tapolca szakasz villamosításáig így Balatonfüreden kerül majd sor a mozdonycserére.

A tervek szerint 2025-től már a teljes szakaszon villamosüzemű szerelvények közlekednek majd.

Fotó: MTI Fotó/Máthé Zoltán