Ismét szakrális helyként lesz látogatható a megújult Szent Imre Templom Veszprémben

Ismét szakrális helyként lesz látogatható a megújult Szent Imre Templom Veszprémben

Befejeződött a falképek restaurálása a veszprémi Szent Imre (piarista) Templomban, ahol a 19-20. századforduló egyik neves magyar festőművészének, Szirmai Antalnak az alkotásait is megcsodálhatják majd az érdeklődők. A közel 200 éves, a veszprémi várnegyed megújításának részeként helyreállított épületet 2025 nyarán nyitja meg az érsekség a hívek és az érdeklődők előtt – a korábban kiállítótérként funkcionáló épület ismét szakrális hellyé válik majd.

Egy különleges oltárkép, amely azt a pillanatot örökíti meg, ahogy Szent Imre herceg tisztasági fogadalmat tesz a magasban megjelenő Szűz Máriának – többek között ezt az alkotást is megnézhetik az érdeklődők hamarosan a veszprémi Szent Imre (piarista) Templomban, amelyet a Veszprémi Főegyházmegye várnegyedbeli beruházásnak részeként újítanak meg.

A piaristákat 1711-ben hívta Veszprémbe Volkra Ottó püspök, aki oktatási és lelkipásztori feladatokat bízott a szerzetesekre – ők tanítottak az elemi iskolában, a gimnáziumban és a püspöki szemináriumban is. A rend telket kapott a várnegyedben, ahol hamarosan felépült a gimnázium, majd a rendház, végül 1836-ban a piarista templom is, amelyet felszentelésekor Szent Imréről, a fiatalok védőszentjéről neveztek el. Szent Imre herceg kultusza ekkor már jó ideje erős volt Veszprémben, a legenda szerint Szent István és Boldog Gizella fia ugyanis a várnegyedben található Szent György Kápolnában tett tisztasági fogadalmat.

A klasszicista stílusú, ám késő barokk belső térrel rendelkező épület homlokzatán a piarista rend jelvénye látható, amelynek középpontjában Szűz Mária monogramja áll, fölötte kereszttel ékesített nyitott korona, alatta pedig az MMT felirat, amely a „Mária, Isten szülőanyja” görög szavak rövidítése. Bent, az orgonakarzat ablaka felett egy festett feliratot találunk: a D. O. M. HONORIBUS B. MARIAE V. ET S. EMERICI azt jelzi, hogy a templomot Szűz Mária és Szent Imre tiszteletére szentelték.

Restaurálták a kor jelentős festőművészének alkotásait

A 20. század elején az akkor már leromlott állapotú épületet felújították, a költségekhez pedig az egykori piarista diákok is hozzájárultak, gyűjtést indítva erre a célra. A templom belső terének díszítésére többek között Szirmai Antalt kérte fel a rend, aki a kor jelentős festőművésze volt, Párizsban és Münchenben tanult, Benczúr Gyula mesteriskolájának tagjává vált, majd Lotz Károly mellett részt vett például az Operaház freskóinak elkészítésében.

Szirmai Antal a Szent Mihály Főszékesegyház belső terén is dolgozott, ám díszítőfestését a templom 1978-as átalakítása során, restaurátorok bevonása nélkül, alacsony művészeti színvonalon, a teljes felületen átfestették. A Szent Imre Templomban azonban a mai napig megcsodálhatjuk a festőművész 1901-ben elkészült alkotásait, amelyeket az elmúlt hónapokban restauráltak. A szentélyben, a főoltár két oldalán egy-egy kőszínnel megfestett, szobrot imitáló alakot tártak fel korábban, tehát a szakemberek tudtak róla, hogy a Szent Imre Templomban két különböző korszakban is készültek falképek. A főoltárképen szereplő Szent Imre herceget két király, Szent István és Szent László szoborként megfestett alakja kíséri – ezek az alkotások a templom megépítése után, 1840 körül készültek. Bár a 19. században festették őket, a késő barokk művészi hagyomány örökösei, alkotójuk ifjabb Franz Xaver Bucher, a délnémet származású, a magyarországi templomfestészetben jelentős szerepet játszó festőművész.

Különleges alkotásra bukkantak az épületben

A szakemberek a Szent Imre Templom mennyezetképének műemléki feltárása során ifjabb Franz Xaver Bucher eddig nem ismert alkotására is rátaláltak. A munkálatok előkészítése során megnyitott kutatóablakban egy férfialak arca látszik, ám surlófényt használva jól kirajzolódnak a nedves, puha vakolatrétegbe bekarcolt alak testének körvonalai is.

A kupola alatti falszakaszon, ahol a festményt megtalálták, hagyományosan a négy evangélistát vagy az ő szimbólumaikat szokták elhelyezni, a férfialak körvonalai alapján pedig egyértelmű, hogy az alkotó egy festőt formázott meg. A hagyomány úgy tartja, Lukács evangélista festőművész volt, a római Santa Maria Maggiore-bazilikában és Loretóban olyan Szűz Mária-képet őriznek, amelyet Lukács alkotásaként tisztelnek.

A mellékoltárok, az orgona és az eredeti padsorok restaurálása, a lábazati szint festése jelenleg is zajlik, a templomot a tervek szerint 2025 nyarán nyitják meg a hívek előtt – a korábban kiállítótérként funkcionáló épület a megújítását követően ismét szakrális hely lesz, a szentmisék mellett egyházzenei koncerteket is tartanak majd itt.


Kapcsolódó

Történelmi rekordok és drámák az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj szélviharos első napján

Történelmi napot hozott az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj csütörtöki nyitánya: a kihívást jelentő, olyko
Elolvasom

Bakancslistás helyek a Balaton körül – Ördögigafa, Sümeg

A Sümeg melletti Sarvaly középkorban elpusztult falváról, pontosabban annak erdei nyomairól már értekeztünk
Elolvasom

Mediterrán tóvá válhat a Balaton? A szakértő szerint gyors cselekvésre van szükség

A folyamat talán még visszafordítható, de ehhez azonnali lépések kellenek. - - Nem fér kétség hozzá, h
Elolvasom