Különleges, új „bejáratot” kap a veszprémi várnegyed, ahová a jövőben lifttel is megérkezhetünk

Különleges, új „bejáratot” kap a veszprémi várnegyed, ahová a jövőben lifttel is megérkezhetünk

Egyedülálló megoldással teszik akadálymentessé a megújuló veszprémi várnegyedet: a várhegy belsejébe vezetett liftnek köszönhetően az egyházi-kulturális központ a kerekesszékkel közlekedők, az idősek, valamint a babakocsit használó családok számára is könnyen megközelíthetővé válik. A lift 36 méter mélységű aknáját, illetve az ahhoz vezető alagutat speciális technológiával alakítják ki, a munkálatok július végén kezdődtek.

36 méteres magasságba, a veszprémi várnegyed egyik legszebb kertjébe viszi majd fel a veszprémieket és a városba látogatókat az a „rejtett” lift, amelynek kialakítása július végén kezdődött meg. A Veszprémi Főegyházmegye 2020-ban kezdett hozzá a 18 érsekségi épület – 35 ezer négyzetméter épített és 10 ezer négyzetméter zöldterület – megújításához, a műemléki beruházás részeként pedig szeretnék minél könnyebben, akadálymentesen megközelíthetővé tenni az ország egyik legfontosabb egyházi és kulturális központját.

A veszprémi várnegyed megújítása során arra törekszünk, hogy visszaállítsuk az épületegyüttes és a kertek hiteles történeti képét, emellett érintetlenül őrizzük meg a „várszoknya” látképét is, ezért a legjobb megoldás egy rejtett lift kialakítása, amelynek aknája a várhegy belsejében fut” – mondja Vörös Tamás DLA, a Veszprémi Főegyházmegye főépítésze.

A lift alsó állomását a Jókai Mór utcából lehet majd megközelíteni – a bejáratához egy 21 méter hosszú, 4,4 méter magas alagúton végigsétálva jutnak el a látogatók. A felső állomást a Vár utca végén, a Körmendy Ház kertjében alakítják ki. A liftakna a várhegy belsejében 36 méter hosszú lesz – vagyis körülbelül olyan magas, mint egy tízemeletes panelház – keresztmetszete pedig közel 6×4 méter. Az aknában két liftet helyeznek majd el.

Új turisztikai útvonalak jöhetnek létre Veszprémben

A lift több évtizede megoldásra váró problémákra nyújt választ. A Vár utca – amely eddig zárt végű volt – mostantól nyitott lesz, a várnegyed mindkét irányból könnyebben megközelíthetővé válik, így új turisztikai útvonalak jöhetnek létre Veszprémben. „A lift megépítésével a belváros és a Séd-parti rekreációs terület a várnegyeden keresztül összekapcsolódhat, együtt fejlődhet tovább a Patak tér és környezete, valamint az Óváros téren keresztül csatlakozó városrész. A belváros és a környező területek között a várnegyed egy különleges városépítészeti kapcsolóelemmé válik, ahova élményszerű megérkezni és amin jó áthaladni” – fogalmaz a főépítész, kiemelve: a Vár utca, az Óváros és a Szabadság tér autóforgalma is csökkenni fog.

A lift megépítésének legfontosabb célja azonban a lehető legmagasabb szintű akadálymentesítés: a jövőben a várnegyed nemcsak a kerekesszékkel közlekedők, de az idős, nehezebben mozgó látogatók, valamint a babakocsit használó családok számára is könnyen megközelíthetővé válik.

Speciális technológiával alakítják ki a liftaknát és az alagutat

A lift építését körültekintő tervezés és számos vizsgálat – többek között régészeti feltárás, talajmechanikai fúrások, geodéziai felmérés és a bányászati munkák engedélyeztetése – előzte meg. „A liftakna kialakítása speciális eljárással történik majd, ami eltér a széles körben használt bányászati technológiától: kisebb keresztmetszetű és fordulatszámú fúrásokkal haladnak majd előre, így nem veszélyeztetik a környezetet, sem az épületeket, sem a várfalat” – mondja Vörös Tamás DLA.

A Jókai Mór utcából induló alagutat sem robbantásos technológiával alakítják ki – a kemény dolomit kőzet és a környék beépítettsége miatt ütvebontó kalapáccsal felszerelt munkagépet használnak. A 10 tonnás, lánctalpas szerkezetet tréleren szállították a helyszínre, a gép végén bontó tüske található, amelyet a helyi kemény kőzethez igazítva éleztek ki. Az ütvebontó 8 óra alatt mintegy 10-20 m3 anyagot tud kiásni. A lift kialakításához alapos körültekintéssel választották ki a kivitelezőt. A bányászati fúrásokat végző cég az elmúlt években több hasonló projektben is részt vett: többek között a 3-as metró felújításában és a 4-es metró építésében, valamint – ami a leginkább hasonlít a jelenlegi feladatokhoz – a budai várban található Országos Széchényi Könyvtárnál a lépcsőház és a lift kialakítását is ők végezték.

Hogy a munkálatok a környéken élők számára minél kevesebb kellemetlenséget okozzanak, a kivitelező a szállópor ellen permetezéssel védekezik majd, emellett zajcsillapító burkolatot készít, hétköznapokon 17 óra után és hétvégenként pedig tervezetten nem lesz munkavégzés.



Kapcsolódó

Új kápolna épül Pécselyen

Az épület tervezésekor fontos támpontként szolgáltak a Balaton-felvidék szakrális hagyományai. - - Jan
Elolvasom

Bakancslistás helyek a Balaton körül – Építők kútja, Veszprém

A Stadion és az Egyetem utca sarka, Veszprém egyik legforgalmasabb kereszteződése, melynek Délnyugati csücs
Elolvasom

Karácsonyi ellenőrzéssorozatot indított a NAV

Megkezdődött a karácsonyi ellenőrzéssorozat, amely az év végéig tart - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivat
Elolvasom