Múlt hét pénteken a balatonszepezdi önkormányzat ülésén döntés született: a tiltakozók mellé állunk, és nem támogatjuk a kormányzat által a Balatoni Bringaút part mellé tervezett építését, mondta a lapnak Bíró Imre polgármester. Hozzátette: hogy hol menjen a kerékpárút, azt nem tudni egyelőre.
A Balatoni Bringakör jelenleg Szepezdre érve felkanyarog a kerékpárral meredek kis utcákon a part menti dombra, majd a település végén egy meredek lejtőn le a partra, át a forgalmas 71-es úton. Abban mindenki egyetért, hogy ez a nyomvonal a lejtős, forgalmas kereszteződés miatt roppant balesetveszélyes, ez be is bizonyosodott az elmúlt években. Sokan ezért a járdákat vagy a szintén nem túl biztonságos főutat használták kerékpározásra.
Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság új nyomvonalat tervezett a part menti vasút és a part közti keskeny sávban. Ez a kerékpárosoknak azért lett volna jó, mert balesetveszély és meredek lejtők-emelkedők nélkül haladhattak volna át a településen, a nádas mellett, a strand előtt.
Nem tetszett viszont az új nyomvonal a helyieknek, akik aláírást gyűjtöttek a terv ellen.
Főbb problémáik: a nyomvonal területet vesz el a strandokból, kiszorítja a partról Szepezd jelenleg egyetlen sétányát, a kerékpárosok veszélyeztetik a strandolókat. Az új bringaút a part menti erdőt sem hagyná érintetlenül, fákat kellene kivágni.
Javaslatuk szerint a bringaút „maradjon a dombon, festői környezetben, jó levegőn”.
Az elmúlt hétig több mint 400 aláírás gyűlt össze, amit a szepezdi önkormányzat sem hagyhatott figyelmen kívül: annak ellenére, hogy korábban támogatta a part menti nyomvonalat, most nemet mondott rá.
A portál megkereste a kivitelező Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t is az ügyben, ahol kérdésükre elmondták, hogy a tervezés során a helyi lakosok véleményét maximálisan figyelembe veszik, amit az önkormányzat és a megfelelő szakhatóságok bevonása is garantál.
Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elmondta: tudomásul vették az önkormányzat döntését, igyekeznek majd valamilyen megoldást találni, de az is lehet, hogy nem fog változni semmi, marad a kerékpárút, ahol jelenleg is van.
A szomszédos Zánkán is fellázadtak a helyiek a kerékpárút ellen. Ott is a partközeli, strandolók, helyiek által használt kis utcáktól szeretnék távolabb tudni az átmenő kerékpáros-forgalmat.
A csendes utcán, ahol matracokkal járnak a fürdőzők, tollasoznak az emberek, százasával mennek majd a biciklik. Az sehol sincs előírva, hogy a helyieknek ezt tűrniük kell!
– foglalta össze a véleményeket a mintegy 300 érintett helyi ingatlan tulajdonosainak egyike.
Egyelőre Szepezden és Zánkán is patthelyzet van kerékpárfronton. Elképzelhető, hogy hasonló megoldás születik majd, mint a Budapest–Balaton-bringaút esetében Biatorbágyon. Ott sem akarják a helyiek a tervezett nyomvonalat, ezért az még idén várhatóan megépül a településhatárig, majd folytatódik tovább a településhatártól, a kerékpárosok pedig eldöntik majd maguk, merre tekernek át a városon.
Az Aktív Magyarországért kormánybiztosság legfrissebb jelentése szerint idén folytatódott a Balatoni Bringakör felújítása, amiből eddig összesen 68,3 km újult meg. Megkezdődött az építése a Budapest–Balaton-kerékpárútnak: Budapest és Etyek között már folynak a munkálatok, Etyek–Velence, valamint Székesfehérvár és Balatonakarattya között folyamatban van a kivitelező kiválasztása, így az építkezés várhatóan 2021 tavaszán elindul. A Székesfehérvár–Akarattya közötti szakaszon is lezárult a közbeszerzés. Előreláthatólag 2022 végéig elkészül a Budapest–Balaton-kerékpárút.