Összesen 11 centivel csökkent a Balaton vízszintje, amiből 6,5-et az új kompok és hajók vontatása okozott a Sión

Összesen 11 centivel csökkent a Balaton vízszintje, amiből 6,5-et az új kompok és hajók vontatása okozott a Sión

A vízügy szerint a csökkenés mértéke kifejezetten kicsinek számít egy ilyen bonyolult infrastruktúrát igénylő folyamat során.

A tó lehető legkisebb vízszintcsökkenése mellett sikerült feljuttatni az új kompokat, illetve katamarántestű hajókat a Balatonra – állítja a vízügy. A két új komp és a két katamarántestű személyszállító június 3-án, hétfőn haladt át az utolsó akadályon, vagyis a nemrég átépített siófoki zsilipen.

Közleményük szerint – amelyről a 444.hu számolt be – a modern technológia segítségével olyan ügyesen sikerült adagolni a vizet a siófoki zsilipeken keresztül, hogy a tó szintje a nagyszabású akció következtében csak 6,5 centiméterrel csökkent. Érdekes elem a közleményben, hogy hiába a ritka csapadékos júniusi időjárás, „a tó vízkészletének természetes változása (…), ami vízeresztés nélkül is bekövetkezett volna, ebben a hónapban 4,5 centiméter volt”.

Így jön ki, hogy júniusban összességében 6,5+4,5=11 centiméterrel csökkent a Balaton vízállása: 121-ről 110 centisre. A komoly eresztés komoly feszültségeket keltett a fürdőzők elmaradása miatt aggódó parti önkormányzatok körében, nem véletlen, hogy a vízügy a meteorológusokra hivatkozva hosszan magyarázza, hogy a mínusz tizenegy centi ellenére nem lesz baj:

„Az OMSZ hosszú távú előrejelzése szerint a nyár folyamán az ilyenkor
megszokottnál kissé melegebb, átlagosan csapadékos időjárás várható a Balaton vízgyűjtő területén, így a tó természetes vízkészletcsökkenése átlagosnak valószínűsíthető. Amennyiben az időjárás-előrejelzés nem változik lényegesen, nagy biztonsággal kijelenthető, hogy az idei üdülési szezonban a tó átlagvízállása 80-85 cm felett marad, azaz meghaladja a 2022. évi nyár végi értékeket”
. De miért kellett ennyit nyitogatni a Balaton leeresztő zsilipjét? – teszi fel a kérdést a portál cikke.

A Balatoni Hajózási Zrt. hajóparkja megöregedett, nem függetlenül attól, hogy a korábban szinte az összes, a tavon közlekedő hajót és kompot gyártó balatonfüredi hajógyár már a rendszerváltás előtti évekre tönkrement. 2020-ban pályázatot írtak ki két korszerű komp és két katamarántestű személszállító legyártására, közel hatmilliárd forint értékben, amelyek idén el is készültek a komáromi hajógyárban. Csakhogy támadt egy kis bökkenő: a Balaton alacsony vízszintje miatt teljesen bizonytalan volt, hogy az elkészült járműveket mikor lehet eljuttatni a Balatonra. Tartósan alacsony vízállás esetében – elvben – benne volt pakliban, hogy csak sokára.

A Balatont vízi úton ugyanis kizárólag a Dunába torkolló, sekély Sió csatornán keresztül lehet elérni. Ennek a vízszintje a Sió-zsilip megnyitásával növelhető ugyan, de csak akkor, ha ehhez megfelelően magas a tó vízállása.

Idén azonban a szokatlanul sok esőnek köszönhetően megnőtt a vízállás, és lehetővé vált az akció. Ami a legkevésbé sem volt rutinmunka, hiszen a rendszerváltás óta hasonló sem történt, vagyis nincs egy olyan szakember sem az országban, aki életében részt vett volna ekkora hajók felvontatásában és átzsilipelésében a Sión. Az akciót végül a komáromi hajógyár, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és Kirendeltségei, valamint a BAHART munkatársai hajtották végre.


A konvoj június 21-én indult el Komáromból, hogy 272 kilométer megtétele után, 22-én estére meg is érkezzen a gemenci erdő felső végénél található Sió-torokhoz, a keselyűsi zsiliphez. Komáromtól idáig 7 hajóból álló, zárt kötelékbe kapcsolt konvojt alkottak. A Sió alsó zsilipjénél jó néhány toló- és vontatóhajó csatlakozott hozzájuk, így a Sió csatorna 121 kilométerén közel 20 hajó mozgását kellett koordinálni. Az igen szűk és relatíve sekély Sión nem tudtak konvojban haladni, ott egyenként vontatták-tolták fel a négy nagyhajót.

Az akció nehézségét pontosan jelzi, hogy miután a Dunán szűk két nap alatt lenyomtak 272 kilométert, a Sión majdnem egy hetükbe telt megtenni 121-et, így az első hajók június 28-ára érték el a Siófok-Kiliti zsilipet. Vagyis fél hajók, mert a Sió alacsony hídjai miatt előzőleg fedélzetig vissza kellett bontani a kompok és hajók felépítményeit. Emiatt hónapok fognak eltelni, míg a járműveket újra összerakják.

Fajlagosan a legutolsó rövid, 3-4 kilométeres siófoki szakasz megtétele tartott a legtovább, hiszen a hajók július 3-án keltek át az utolsó akadálynak számító siófoki zsilipen.

De miket is vonszoltak fel ilyen nehézségek árán a Sión?

A Tomaj és Balaton névre keresztelt, 35 méter hosszú és 11 méter széles katamaránok 350 utas mellett 35 bicikli szállítására alkalmasak, és így fognak kinézni, ha befejeződött az újbóli összeszerelésük:


Az ugyanilyen széles, de tíz méterrel hosszabb kompokon nagyjából 24 autó, 30 kerékpár és 120 utas fér el, vagyis durván 20 százalékkal nagyobb a befogadóképességük a hatvanas években Füreden gyártott veteránokénál. A kevés fantáziával Tihany és Szántód névre keresztelt kompok így fognak kinézni:


A Tomaj és Balaton személyszállítók a Fonyód–Badacsony, valamint Siófok– Balatonfüred–Tihany útvonalon közlekednek majd. Az új hajók mind korszerű, a korábbiaknál jóval kevésbé környezetszennyező meghajtással vannak felszerelve.


Forrás: vizugy.hu / 444
Fotó: vizugy.hu / 444

Kapcsolódó

Vörös Riviéra címmel jelent meg kötet a Kádár-kor Balatonjáról

Rehák Géza történészt, a könyv szerzőjét a Telex interjúvolta meg a megjelenés kapcsán. - - Az ismert
Elolvasom

Lovas ökoturisztikai élményközpont épül Nagyvázsonyban

Lovas ökoturisztikai élményközpont épül Nagyvázsonyban a kormány és az Európai Unió 299,8 millió forintos
Elolvasom

Bakancslistás helyek a Balaton körül – Angyalos Boldogasszony kápolna, Káptalanfüred

Káptalanfüred gyakorlatilag Balatonalmádi egyik külvárosaként fogható fel. Neve a veszprémi Székeskáptalanr
Elolvasom