Az eredeti tervekben bemutatottnál is nagyobb kikötő épülhet Balatonföldváron a Nyugati strandra – derült ki a beruházás miatt indított környezetvédelmi per legutóbbi tárgyalásán a Pécsi Törvényszéken. A kikötő építője, a Balabo Kft. egy nappal a – végül elnapolt – tárgyalás előtt küldte meg a bíróságnak a Fejér megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hatósági osztálya által kiadott vízjogi építési engedélyt, melyben már az új paraméterek szerepelnek. Ráadásul az engedélyezési eljárásról nem is értesítették a felperes Mosolygó Balatonföldvárért Egyesületet, a civilek erről csak a tárgyaláson szereztek tudomást. A földvári képviselő-testület alig több, mint három héttel a 2019-es önkormányzati választások után vette napirendjére az e-kikötő (elektromos hajóknak szánt kikötő) ügyét, melyről a kampányban mélyen hallgatott. A koronavírus-járvány miatt elrendelt rendkívüli jogrendnek köszönhetően Holovits Huba kormánypárti polgármester 2020 tavaszán ki is írta a pályázatot, melyen egyedül a nem sokkal korábban az e-kikötő létesítésére 897 millió forintos állami támogatást nyert Balabo Kft. indult, s Holovits ki is hirdette győztesnek. Annak ellenére, hogy több helyi civil szervezet is tiltakozott a beruházás ellen, illetve, hogy a Nyugati strandra már korábban is terveztek kikötőt, mely éppen a lakossági tiltakozás miatt nem épült meg – írja a napilap.
A Nők a Balatonért Egyesület többek között környezetvédelmi szempontokra hivatkozva fordult a kikötőengedélyeztetési eljárásban illetékes Veszprém megyei Kormányhivatalhoz, illetve jelezte, a terület besorolása strand, melynek maximum a 10 százalékát lehet beépíteni, 65 százaléknak pedig zöldterületnek kell lennie. A Mosolygó Balatonföldvárért Egyesület pedig a környezetvédelmi, ökológiai, áramlástani, hulladék- és szennyvízkezelési szempontok mellett az elmaradt társadalmi egyeztetésre is felhívta a hivatal figyelmét. A kormányhivatal környezetvédelmi főosztálya ennek ellenére szabad utat adott a projektnek azzal a feltétellel, hogy az építkezés megkezdése előtt be kell szerezni a megfelelő vízjogi engedélyeket.
A civilek perre mentek a kormányhivatal ellen, nem szeretnék ugyanis, hogy a jelenleg ezrek használta strandon 1,6 milliárd forintból kikötő épüljön. Az eredeti tervek 2,3 hektár vízfelületű, összesen 2,8 hektáros, 175 hajó befogadására alkalmas kikötőről, két, 311, illetve 225 méteres, a Balatonba nyúló mólószárról szóltak. A kikötő teljesen kettévágná a strandot egy 900 és egy 700 négyzetméteres részre, ráadásul felmerült, egyáltalán fürdésre alkalmas lesz-e a terület, ugyanis a törvény szerint fürdőhely esetében a vízen 100, a parton 10 méteres védőterületet kell kijelölni, míg kikötő 100 méteres körzetében tilos fürdeni.
Az új tervben a hosszabbik móló 380 méteresre nőtt, a kikötő területe pedig 3,5 hektárra, a medret az építkezés kezdetekor 60 centiméter mélyen tervezik kikotorni. A mólókat a Balabo az idén június 1-ig akarja megépíteni, vagyis a nyárra kész tények elé állítják a strandolni vágyókat.