Igazi klasszikus modellek is felújíthatóak
Minden esetben érdemes először konzultálni a szakértővel, hogy pontosan milyen modellről van szó és mi a restaurálás célja. Az egész járművet fel kell újítani, vagy csak egy-egy fontosabb részegységet?
Általában a motor a legkritikusabb része egy ilyen öreg járgánynak, ezzel van a legtöbb munka. A Widi Automotive a veterán autó felújítás során minden fontos eszköz helyreállításában segíteni tud. Ott van például a Porsche 924 Le Mans modell, aminek már a megszületése is elég hányatott volt.
Ez igazi a fejlesztésre és a gyártásra egyaránt. Alapból a 914-es utódjának szánták, egy belépő szintű járműnek, amiben nagyon sok Volkswagen és Audi specifikus alkatrész volt. A 924-es egy sikertörténet lett végül a gyártó számára, mivel 150.684 példány készült belőle és kihúzta a vállalatot a pénzügyi válságból.
Sajnos a modell megítélése már nem ilyen kedvező, sosem fogadták el igazi Porsche-nak. Ez vezetett oda, hogy az elérhető árkategóriából a nagyon olcsóba került át, a ‘90-es évek végén, a 2000-es évek elején tetőzött ez az egész folyamat. Magyarországon is jó néhány példány került olyan emberekhez, akikhez inkább nem kellett volna.
A folyamatos túlhajtás és a karbantartásmentes üzemeltetés sok autó halálát okozta. A kert végében, a diófa alatt találták magukat a 924-esek. A 2008-as válság azonban új lendületet adott a veterán autóknak, olyan modellek is felértékelődtek, amelyek addig nem tartoztak az értékes járművek közé. A 924-est is elérte ez a hullám, a Le Mans és a Martini Edition kiadásokat pedig még restaurálni is érdemes.
Minden egy állapotfelméréssel kezdődik
Függetlenül attól, hogy mekkora projektről beszélünk, az első lépés mindig a szétszerelés és az állapotfelmérés. Minden kisebb-nagyobb alkatrészt meg kell vizsgálni, leltárba venni, hogy pontosan tudja a szakértő mit kell cserélni és mi az, ami még használható. Sokszor a vezérműtengely bütykei elkopnak, kiverődnek, a szelepvezetők megkopnak, de még egyes dugattyúk szoknyáján is megjelenhetnek a beragadás első jelei.
A gyári szelepemelő tőkéket ki kell cserélni, a vezérműtengely bütyköket vissza kell köszörülni.
Sokszor nehéz a régi alkatrészek beszerzése
Ezért is van szükség szakemberre, aki pontosan tudja, hogy mit hol lehet megtalálni. Olykor egy másik alkatrészt kell felhasználni ahhoz, hogy sikerüljön kialakítani a kívánt elemet. A hajtórudakat, csapszegperselyt is át kell nézni, de sokszor a legnagyobb problémát a hengerek és a dugattyúk okozzák. A folyamat olykor nem rövid, de teljes mértékben megéri.