A két esemény budapesti sajtótájékoztatóján Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója kiemelte: a BalatonFondo közös ügy, ugyanakkor a teljes útzár, magas színvonal miatt költséges vállalkozás.
“A hazai kerékpárosok megérdemlik ugyanazt a szervezést, minőséget, amit egy olasz, szlovén vagy német, osztrák gran fondón megkapnak” – utalt az esemény fővédnöke arra, hogy ezek az amatőr kerékpárosoknak profi körülmények között rendezett megméretések rendkívül népszerűek Európa-szerte. Hozzáfűzte: a kerékpársport Magyarországon feltörekvőben lévő sportág, amelyben a magyar versenyzők korábban nem látott eredményeket értek el a közelmúltban, ennek hatására a tömegbázis is nőtt. Az új névadó szponzor szerepvállalásával pedig a következő három évben adottak a feltételek a BalatonFondo rendezéséhez.
Szilasi László versenyigazgató felidézte: több mint négy éve fogalmazódott meg a gran fondo ötlete a Giro d’Italia magyarországi nagy rajtjához kötve, végül első ízben tavaly sikerült megrendezni, akkor több mint 1300 indulóval. Idén a rövidebb táv 74, a hosszabb 140 kilométeres lesz, a balatonfüredi Vitorlás térről indulnak lassú rajttal a résztvevők, az éles rajtra Tihanynál kerül sor, majd a Balaton-felvidék és a Káli-medence legszebb helyeit bejárva visszatér a mezőny Balatonfüredre. A nevezés már él a balatonfondo.eu weboldalon.
Princzinger Péter, az MKSZ elnöke hangsúlyozta: a BalatonFondo különleges kerékpárverseny, mivel az óra és egymás ellen küzdenek amatőrök, hobbikerékpárosok.
“A mottó: érezd úgy magad, mint egy profi” – szögezte le, kifejtve, hogy a résztvevők a többi között ugyanolyan útvonalbiztosítást, zsűrit, szervízt kapnak, mint egy profi versenyen.
“Óriási dolog, hogy tavaly ekkora számban indulhattak amatőr bringások ilyen körülmények között. A hároméves együttműködés pedig lényeges, hiszen az előre tervezhetőség rendkívül fontos a kerékpárversenyek életében.” – fogalmazott.
Princzinger hozzáfűzte: a BalatonFondo jelentős részben segít, hogy ne csak nyáron érkezzenek vendégek a Balatonra, hanem tavasszal és ősszel is. Az egyszerre verseny és sportfesztivál támogatja a négyévszakos turizmusgazdaságot is.
Videoüzenetben bejelentkezett a Giro d’Italián tekerő Valter Attila. A Visma-Lease a Bike magyar bajnoka tavaly díszvendégként vett részt és amint elmondta, nagyon jól érezte magát, így idén is örömmel fogadta a nagyköveti szerepet. Amennyiben versenynaptára engedi, szeptember derekán személyesen is ott lesz majd az eseményen.
“Az egyik legjobb kerékpáros útvonal Magyarországon a Balaton-felvidék, én is szívesen tekerek arra” – mondta.
Varga Bence, a névadó holding zrt. igazgatósági tagja kiemelte: a kézilabdát és labdarúgást támogatták eddig, ám szélesebb körben is szeretnék a fiatalok sportolási lehetőségeit segíteni, így jött szóba a BalatonFondo szponzorálása.
Andor Dávid, a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. beszerzési igazgatója elárulta: egyik nagy kedvence a kerékpársport, ő maga triatlonozik. A cégcsoport a szabadidősport támogatásával a kerékpározás iránt érdeklődőket hozzásegíti a sport pozitív hatásainak megismeréséhez, a fiatalokat pedig ahhoz, hogy fenntarthatóbb és egészségesebb életmódot folytassanak.
A BalatonFondo másnapján, szeptember 15-én a jellemzően murvás utakat használó gravelben sor kerül az új szakág első országos bajnokságára. A kavicsot, sódert jelentő gravel nevét viselő szakág – amint Princzinger Péter kifejtette – ugyanúgy alkalmas a kijelölt versenypálya melletti táj, az épített és természeti értékek bemutatására, mint az országúti kerékpár. Gravelben idén öt állomásos Magyar Kupa-sorozatot is rendeznek, az ob-ra pedig a BalatonFondóhoz hasonlóan a Balaton-felvidéken kerül sor. A gravel fontos szabálya, hogy a táv legalább 60 százaléka földút vagy murva, és legfeljebb 40 százalék vezethet szilárd úton.
“Nincs rossz út, csak rosszul megválasztott kerékpár” – szögezte le az MKSZ elnöke.