Világbajnok, és most már kétszeres Európa-bajnok vitorlázónk a hétfőtől péntekig tartó versenyen elképesztő formában vitorlázott: a 29 nemzet 49 finnesét számláló mezőnyben nem volt tizediknél rosszabb futameredménye, és csütörtökön a nap mindkét futamát megnyerte. Nem volt ehhez fogható egyenletes, kiegyensúlyozott teljesítménye senkinek, pedig olimpiai-, és világbajnokok és helyezettek voltak az indulók között, gyakorlatilag világbajnoki mezőny jött össze az olimpia előtt. A vilamourai nem túl erős, néha el-elforgó termikus szélben még a legjobbak is hibáztak. Zsombor legnagyobb ellenfele, a brit olimpiai bajnok, négyszeres Finn Gold Cup győztes Giles Scott a végelszámolásnál, tíz futam után 23 (!) ponttal szorult a második helyre. Scott ma a 14. és a 13. helyen futott be. Az Európa-bajnoki bronzot a mai zárófutam megnyerésével a svájci Nils Theuninck biztosította be magának.
A finnes élmezőny következő nagy versenyét, a Finn Gold Cup-ot, azaz a hajóosztály világbajnokságát május 5-12-ig rendezik ugyancsak Portugáliában, Portoban. Itt is lehet majd szurkolni Berecz Zsombornak, a futamokról rendre beszámolunk.
Az ebben a hajóosztályban versenyzők, különösen a fiatalok nagy szomorúsága, hogy a tervek szerint 2024-ben, Párizsban már nem lesz olimpiai szám a Finn dingi. Ez az 1952 óta folyamatosan olimpiai státuszt élvező osztály pillanatnyilag az egyetlen olyan olimpiai hajó, amely megfelel egy 90-100 kg közötti testsúlyú, 180-200 cm körüli testmagasságú sportos fiatal férfi fizikai adottságainak – melyeket, különösen sportolók esetében, extrémnek, vagy túlzásnak semmiképpen nem lehet nevezni. Számukra – legalábbis a Nemzetközi Vitorlás Szövetség tervei szerint – gyakorlatilag ellehetetlenülne a tokiói olimpia után az ötkarikás karrier. A napokban azonban felcsillant a remény, hogy talán mégsem kell búcsút mondani az olimpiai finnezésnek. A Finn dingi helyett javasolt olimpiai szám, a kétszemélyes, vegyes legénységű offshore tőkesúlyos hajó programra kerüléséről még nem döntött ugyanis a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöksége, különféle biztonsági, anyagi, esélyegyenlőségi aggályokat fogalmaztak meg, részben joggal. A közelmúltban – nagyon diplomatikus, de a sorok közt olvasva meglehetősen világos – levélben fordultak a Nemzetközi Vitorlás Szövetséghez, hogy tegyenek javaslatot egy olyan olimpiai számra, amely tizedik vitorlás olimpiai számként adott esetben az offshore verseny helyett a programba kerülhetne. Ez akár lehetne a Finn dingi is, vagy akár egy még kreatívabb megoldással egy Finn dingi – Európa jolle (női olimpiai szám volt korábban) férfi-női vegyes csapatverseny! Ez megfelelne a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak a nemek kiegyensúlyozott szerepeltetésével kapcsolatos elveinek is. A két hajóosztály nemzetközi szövetsége egyébként már hivatalosan jelezte ezt a közös szándékot, vázolta ezt a megoldást a Nemzetközi Vitorlás Szövetségnek. A sportpolitikai és az üzleti megfontolások mellé remélhetőleg felzárkóznak a sportolók és a sport szempontjai is, május 31-ig kell majd döntenie a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnökségének ebben az ügyben.
Maradva a víznél, a versenypályánál, de átugorva egy másik hajóosztályra: jövő hétfőn, április 19-én kezdődik ugyancsak a portugáliai Vilamourában a Laser Standard férfi és a Laser Radial női osztály nemzetközi versenye. Az esemény magyar vonatkozása, hogy itt dől el, a két Vadnai fivér, Benjamin és Jonatán közül ki utazik a tokiói olimpiára. A „testvérválogató” állásáról naponta beszámolunk itt, a hunsail.hu oldalon.