A TKI index 2022 decemberében -22 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői továbbra is romlónak érzékelik a helyzetüket. Novemberhez képest az index értéke 7 ponttal csökkent, így szeptember óta 15 ponttal romlott a konjunktúra az ágazatban – írja a turizmus.com.
A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.
A TKI index 2022 decemberében –22 ponton állt (–100 és +100 közötti skálán értelmezve), ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői továbbra is romlónak érzékelik a helyzetüket (ezzel összehasonlítva a szolgáltatási szektor egészének konjunktúraindexe –14 pontot mutatott). Novemberhez képest az index értéke 7 ponttal csökkent, így szeptember óta 15 ponttal romlott a konjunktúra az ágazatban. A decemberi csökkenés mindhárom alszektort érintette.
A foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest –9 ponton áll, ami azt mutatja, hogy a turisztikai ágazatban lassú ütemben, de csökkent a kereslet a munkaerő iránt (itt azért hasonlítanak az előző évhez, mert a szektorban jelentős a szezonalitás, amelyet célszerű kiszűrni). A következő három hónapra vonatkozóan -8 pontot mértek, ami azt jelenti, hogy a cégek kissé tovább csökkentik a munkaerő-állományukat.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 11%-a vár növekedést a vendégéjszakák számában (előző hónapban 4%), 44%-uk stagnálást, s 45%-uk vár visszaesést (előző hónapban 13%). A vendéglátásban működők közül 10% vár vendégforgalom-növekedést (előző hónapban 4%), míg 61% stagnálást, 29%-uk pedig visszaesést vetít előre (előző hónapban 19%).
A turisztikai cégek 84%-a az áraik, 88%-a a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan.Az árnövekedés átlagosan 17%-ot, míg a működési költségek növekedése 45%-ot tett ki. Vagyis a cégek egyre kevésbé tudják áthárítani a költségnövekedést a fogyasztókra. Az olló novemberben és decemberben jelentősen nyílt (az októberi 5 körüliről decemberre 28 százalékpontra). Mindez alátámasztja azt, hogy a turisztikai érdekvédelmi szervezetek javaslatára a kormány a szektor mikro-, kis- és középvállalkozásai számára a 2023 első negyedéves energiafogyasztás-növekmény (az előző év azonos időszakához képest) felére vissza nem térítendő támogatást nyújt.
Decemberben a turisztikai cégek 55%-a jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (novemberben 44% volt ez az arány), 34%-uk nem változtat az árakon, míg 10% jelzett csökkentést (utóbbi jóval magasabb arány, mint az előző havi 1%). A turisztikai cégek 47%-a a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog (ez az arány novemberben 40% volt).
Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra -27 ponton áll, ami önmagában is visszaesést jelez, ugyanakkor 19 pontos romlást mutat novemberhez képest. A fentiek miatt szükséges az értékesítési árak emelése.