Egy eszköz ezernyi felhasználásra

Egy eszköz ezernyi felhasználásra

A kerékpár, mint közlekedési, sport- és szabadidős eszköz már olyan régóta társunk, hogy mostanra már minden létező felhasználási területre készül speciális változata. A kerékpár és a kiegészítőket gyártók más és más típusokat ajánlanak hegyek közé, országútra, általános felhasználásra és még ezernyi különböző területre.

A különféle célra készült bicajok nemcsak a váz vagy a nyereg, kormány kialakításában különböznek, hanem a váltó áttételezésük is nagyon más. Könnyű belátni, hogy egy emelkedők megmászására tervezett gépnél fontosabb az, hogy mindenhová fel tudjon jutni, mint a végsebesség, és ennek megfelelően is van kialakítva a váltója.

Egyre kevesebb a fokozat, és mégis jó az irány

A különböző kategóriáktól függetlenül észrevehető, hogy a váltók áttételezésében egyre inkább teret nyer az a trend, hogy miután elölről lassacskán eltűntek a harmadik lánctányérok, hamarosan a másodiknak is búcsút mondhatunk. Ezzel egyidőben viszont hátul egyre több tányér jelenik meg.

E jelenség elsőre furának tűnhet, hiszen szűkül így a választható áttételek száma. Megjelennek azonban olyan előnyök, amiket a felhasználók többre tartanak, mint az említett hátrányt.

Ha kerékpárlánccal vagy lánchajtással kapcsolatban van szükséged további információra, akkor a Bikepro.hu kerékpár webshop oldalán tudsz tájékozódni. De nemcsak a számtalan cikkből tudsz folyamatosan tanulni, hanem a webshop kínálatában a hagyományosabb kiegészítőket vagy az újdonságokat kereső vevők is megtalálják a kedvenc alkatrészeket.

Amikor a kevesebb több

Első lánckerék esetén kevesebb váltás történik, ez pedig jó hatással van a lánc élettartamára, a váltókar, a bowden, az átdobó és maga a hiányzó lánckerék súlya megtakarítható. Ezenfelül a kerékpárosnak kevesebbet kell agyalnia emelkedőre tekerés közben, és a lendület is kevésbé vész el a ritkább váltásoknak köszönhetően.

Emellett az egyetlen első tányért középre lehet pozícionálni, tehát kevésbé történhet meg, hogy a lánc nagyon átlósan, keresztben fut. Nincs is nagy ellenállása, nem jelennek meg a káros oldalirányú feszültségek, valamint a lánc élettartama megint csak nő.

A legtöbb kerekező a percenként nagyjából húsz hajtókar fordulatot tartja kényelmesnek, és ez jól beállítható egy első lánckerékkel is, de persze figyelni kell a minőségi alkatrészek használatára. 

Számítástechnika a tudásért

Ma már az informatika is segítségünkre van, ha áttételekkel szeretnénk játszadozni, így kiváló programok készültek már a kerékpárok áttételeinek modellezésére. Ilyen a BikeCalc.com, a Ritzelrechner.de vagy a mobiltelefonra írt Bike Gear Calculator.

Ezek segítségével egészen komoly támogatást kaphatunk az áttételekkel kapcsolatos kérdéseinkre, és a programok kitérnek a kerékméret, a hajtókar, a fogszám, fordulatszám különbségeire, sőt még agyváltókkal is kalkulálhatunk.

Ha szeretnénk kétkerekű kedvencünket felújítani, fejleszteni, akkor is érdemes e programok segítségét igénybe venni, rengeteg hasznos információval szolgálnak a kerékpár majdani tulajdonságairól is.

Kapcsolódó

Hogyan kell beállítani a kardántengelyt?

A kardán a legfontosabb alkatrészek közé tartozik minden egyes jármű esetében. A meghajtási rendszer egyik
Elolvasom

Hogy néz ki egy jó szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás? 

Egy jó szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás épp azt tudja nyújtani számunkra, amire szükségünk van,
Elolvasom

A megfelelő karos szórófej alkalmazása a termékek szempontjából is lényeges

A folyékony tisztítószereket sok esetben úgy használjuk, hogy a törlőrongyra vagy a szivacsra öntjük, majd
Elolvasom