Veszprém vármegyei általános iskolások nyerték a Folly Arborétum és Borászat Égig Érő Tanterem Alapítványa által meghirdetett „Így neveld a ciprusodat!” elnevezésű pályázatot, amelyre 206 iskolából összesen 412 osztály jelentkezett. Az elmúlt hetekben Sárospataktól Hajdúböszörményen át Zalaegerszegig az ország számos pontján neveltek ciprusmagoncot alsó tagozatos osztályok, így a gyerekek nemcsak a badacsonyörsi arborétum egyik legkülönlegesebb növényfaját ismerhették meg, de számos kreatív, közösségépítő feladatot is megoldhattak.
A különleges vetélkedőt januárban hirdette meg a Folly Arborétum és Borászat Égig Érő Tanterem Alapítványa: alsó tagozatos osztályoknak ciprusmagokból kiültetésre alkalmas magoncot kellett nevelniük, emellett a versenyidőszakban hétről hétre játékos, kreatív feladatokat kellett megoldaniuk. A játékot a Nyirádi Erzsébet Királyné Általános Iskola halimbai Dr. Szalai Miklós Tagintézményének harmadikos diákjai nyerték, akik egyebek mellett közös énekléssel és La Fontaine-mesék felolvasásával biztatták növekedésre ciprusmagoncaikat. A tanulók a cserepet különleges festésű kavicsokkal és saját készítésű, miniatűr kerítéssel díszítették, sőt a növényekről mesét is írtak, amelyet az osztály tagjai illusztráltak.
A Folly Arborétum játékára 206 iskolából összesen 412 osztály jelentkezett, január óta Sárospataktól Hajdúböszörményen és Kecskeméten át Zalaegerszegig az ország számos pontján neveltek ciprusmagoncokat általános iskolai osztályok. Az arborétumtól januárban kapták meg a valódi ciprus magjait, a cserépdíszítő szalagot, a magok neveléséhez szükséges 20 oldalas munkafüzetet és egy útmutató videót, de a munkájukhoz az arborétum szakértőitől is kérhettek segítséget. A tizennégy héten át tartó kihívás során hétről hétre dokumentálniuk kellett magoncuk fejlődését.
Május elejéig küldhették el a Folly Arborétumnak a magonc növekedéséről írt naplót és a különböző anyagokat. A zsűrinek végül 143 osztály közül kellett kiválasztania a nyertest. Figyelembe vették a magoncok méretét, oldalágaik számát, a gyerekek és tanáraik aktivitását, a névadás ötletességét, a benyújtott anyagokat, de külön értékelték azt is, ha a ciprusnevelés közben előtérbe került az ismeretszerzés, az ismeretterjesztés.
„Óriási élmény, hogy ennyi gyereket, tanárt, közösséget sikerült megmozgatnunk. Úgy gondoljuk, hogy a pályázat túlmutat a Follyn: ha ezzel hozzájárultunk ahhoz, hogy a gyerekek jobban megtanulják, hogyan lehet összefogni és gondoskodni valamiről, ha ez felelősségre és kitartásra nevelte őket, már megérte. A gyerekeket az ültetés és a játékos feladatok – a meseolvasás, az éneklés, a kavicsfestés – mozgatták meg leginkább, de nagyon szép rajzok is születtek. Külön élményt jelentett számunkra a képregények és a mesék végigolvasása” – mondta Folly Réka, a Folly Arborétum és Borászat vezetője és tulajdonosa. Hozzátette: a kis ciprusok változatos helyszíneken töltötték a tavaszi szünetet, nagyon sok iskolában versengtek a gyerekek azért, hogy ki vigye haza a növényeket a húsvéti szünetre.
Az „Így neveld a ciprusodat!” játékban a második helyet a Tapolcai Bárdos Lajos Általános Iskola 3. z osztálya szerezte meg. A diákok a magnevelésen és a munkafüzet kitöltésén túl számos plusz feladatot is vállaltak: külön weboldalt hoztak létre, fotókkal és személyes írásokkal örökítették meg a magoncnevelés lépéseit. A harmadik helyen a Hajdúböszörményi Bethlen Gábor Általános Iskola 3. b osztálya végzett – az itt tanuló gyerekek többek között mesét írtak az Ágas névre keresztelt ciprusmagoncról. A kampányban részt vevő gyógypedagógiai intézmények közül a keszthelyi Zöldmező Utcai EGYMI 3. osztálya kapott különdíjat.
A dobogós helyen végzett osztályok ellátogathatnak a Folly Arborétumba, a gyerekek tanáraikkal részt vehetnek egy-egy programon, sőt egy cserepes magonccal a ciprusnevelést is folytathatják. Az első helyen végzett osztály utazási költségeit az arborétum állja, a második és a harmadik helyezett egy-egy karton Folly-szörpöt is ajándékba kap, ahogy szörpválogatással díjazzák a különdíjas osztály munkáját is.