A motor termelte hő tette a dolgát, a jég elvékonyodott az autó alatt, a Trabant pedig a víz alá került, kimentése nem volt egyszerű feladat – elevenítette fel az eseményeket a vezess.hu cikke.
Jégre hajtani autóval olyan felelőtlen vállalkozás, ami lassan örökké a múlt kockázata marad. Enyhe teleink során be sem fagynak állóvizeink, ha pedig mégis akad pár hidegebb nap, akkor sem gondol senki arra, hogy lékhorgászni induljon a Balatonra.
Más volt a helyzet az 1980-as évek elején, akkor még akadt jég és hal is a magyar tengerben, és ennek következtében egy Trabant, és egy Dacia is vízbe került. A két híres eset 1982-ben történt, de leginkább a Trabant történetét kapta fel a sajtó, a korabeli újságok így számoltak be a nem mindennapi balesetről, és az elhúzódó mentésről:
“A Balatonba süllyedt egy Trabant hétfőn délután, mert felolvadt alatta a jég. Mint megírtuk, Málik Zoltán gépkocsivezető badacsonyi lakos, aki a kocsiból kiszállva horgászott, épségben a szárazföldre jutott. Puskás Sándor alezredes vezetésével a helyszínre sietett a keszthelyi tűzoltóság.
A beszakadás helyét nem lehetett körül pallózni, és ácsolatról felemelni a kocsit, mert a jég egyre vékonyodott. Végül, a parton leállított tűzoltókocsi csörlőjével biztosították a Sárszentmihályi Állami Gazdaság nádvágó gépét, amely akkor sem süllyed el, ha beszakad alatta a jég.
A nádvágó tört folyosót, hogy ezen húzzák ki a Trabantot. A tűzoltók maguk kovácsolta kampót akasztottak a jégvágóra. Indult a csörlő, feszült a kötél. Apró buborékok szálltak fel a víz alól, jelezve, hogy a Trabant— a horogra akadva — kimozdult az iszapból. Néhány méter után azonban megnyúlt, kiegyenesedett a kampó.
Az újabb kísérletnél megbillent a palló, és Lázár László főtörzsőrmester a vízbe zuhant. Az ismételt csörlőzésnél levált egy jégtábla, és most két tűzoltó merült a jégközé. Tíz körmükkel kapaszkodtak meg a töredező jégmező szélében.
Őket is a biztosító kötéllel mentették ki. Este, a reflektorfényben nagyon veszélyessé vált a munka. Az ismétlődő kötélszakadásnál hangzott el a parancs: mindenki hagyja el a jégfelületet! A mentés szerdán reggel folytatódott. Végül a déli órákban sikerült partra vontatni a Trabantot. A Balaton jege felett süvítő hideg szélben megizzadt tűzoltók holtfáradtan vonultak be készenléti helyükre.” – számolt be a Magyar Hírlap 1982-ben.
Tehát heroikus erőfeszítés kellett a Trabant partra juttatásához, egy rövid hírben pedig kitértek a Trabant története mellett kevés rivaldafényt kapó Daciára is.
“Egy Dacia és egy Trabant a Balaton fenekén. Két autó süllyedt le az idén a Balatonba. Mindkét kocsi tulajdonosa a jégen vágott résben horgászott, de egyikőjük sem állította le az autó motorját. A motorokból kiáramló meleg a jeget megolvasztotta s a tulajdonosok is csak nehezen tudtak kimenekülni az elsüllyedt kocsikból. Később mindkét autót kiemelték a tűzoltók, de a tulajdonosokat alaposan megbüntették.” – összegezte az eseményeket az Új Világ akkori száma.
A Népszabadság írásából az is kiderül, mennyibe fájt ez a tulajdonosoknak, és nominális értéken számolva igen sokba.
“Mint arról a sajtó hírt adott, az idei télen két autó alatt is beszakadt a Balaton jege. A gépkocsikat a tűzoltóság segítségével emelték partra. A vonyarcvashegyi nagyközségi tanács szabálysértési bizottsága a víz szennyezéséért pénzbírsággal sújtotta a vétkes gépkocsi-tulajdonosokat. Id. Sípos István balatongyöröki lakost, akinek Daciája süllyedt el, nyolcezer forintra, Málik Zoltán ugyancsak balatongyöröki lakost pedig — neki a Trabantját kellett kimenteni —tízezer forintra büntették.” – írta a Népszabadság anno.
Az 1982-es 10000 forint vásárlóértéke a mai, 2025-ös árszínvonalon több százezer forintot érne a kumulált infláció miatt – olvasható a vezess.hu-n.