Valóságos hajórelikvia csatlakozik a BAHART flottájához

Valóságos hajórelikvia csatlakozik a BAHART flottájához

A csavargőzös hajó több, mint 180 millió forintért került a BAHART tulajdonába.

Megvásárolja a jogelődje által üzemeltetett csavargőzös flotta egyetlenegy példányát a Balatoni Hajózási Zrt. A társaság a Jókait a nosztalgiaflottája részeként kívánja használni – olvasható a vg.hu-n.

Sajátos közbeszerzési eljárást zárult le: a Balatoni Hajózási Zrt. felhívására eleve csak egyetlen ajánlattevő jelentkezhetett, miután a megvásárolni kívánt hajó ennek a cégnek a tulajdonában volt.

Az ajánlattevő Vanyolai Hajózási Kft. 180 236 220 forintot kért és kap a Jókaiért. A hajót a vevő az 1888 és 1926 között működő jogelődje által üzemeltetett csavargőzös hajóflotta minden, még fellelhető egységével a nosztalgiaflotta részeként kívánja üzemeltetni közbeszerzési hatóság közzététele szerint. 

A nosztalgiaflotta működtetésével a balatoni gőzhajózás nagy korszakának kíván emléket állítani.

A történelmi flotta fellelhető hajói – egyetlen kivétellel – már a Balatoni Hajózási társaság rendelkezésére állnak. Nosztalgiaflottájának minden egysége a magyar hajógyártás jelentős emléke; koruk, kialakításuk, valamint történelmi értékük alapján egységes flottát képeznek, és a balatoni gőzhajózás nagy korszakának állítanak emléket. A Hajóregiszter adatai szerint az azonos időszakban, ugyanilyen funkciókkal (nem hadihajó, nem teherhajó) épített hajók közül csak a Jókai nem semmisült meg és van üzemképes állapotban.

A 32,3 méter hosszú, 5,3 méter széles és másfél méter merülésű hajó megengedett befogadó képessége 85 fő. Más forrás (Wikipédia) szerint a Jókai a Balaton harmadik leghosszabb ideje szolgáló gőzhajója. 

1913-ban építette az Óbudai Hajógyár Siófokon, túlélt két világháborút, egy elsüllyesztést, a gazdasági válságot és többszöri kiselejtezést.

Akna robbant mellette, később egy úttörőtábor használta étkezőnek  

Megrendelője a Balatontavi Gőzhajózási Rt. 1913-as építése után darabokban szállították Siófokra, ott szerelték össze a Sió bal partján. 1913. június 28-án keresztelték meg, a próbaútja július 2-án volt. 1944. október 31-én Vonyarcvashegynél akna robbant mellette, de túlélte. 1945. március 23-án a német csapatok elsüllyesztették. 1946-os kiemelése után 1948-ban újra szolgálatba állt a Balatoni Hajózási Vállalat által. Hét év múlva, 1955-ben a BHV beolvadt a létrejövő Mahartba. 1963–64-ben átépítették motoros hajóvá egy használt német Buckau-Wolf hathengeres dízelmotorral.  

A hetvenes évek végén selejtezték, majd a Körösök partvidékére került. Egy úttörőtábor használta étkezőnek, de többszöri tulajdonosváltás után teljesen tönkrement, és roncs lett. Egy jegesedés során partra futott, és ott maradt.

A teljes cikk itt olvasható.


Forrás: vg.hu
Fotó: Balaton József / vg.hu

Kapcsolódó

35 kiló feletti gigaponttyal dőlt meg a balatoni rekord

A korábbi csúcsot márciusban állították fel egy 34,8 kilós példánnyal. - - Április 21-én, vasárnap ve
Elolvasom

Van, ahol majdnem harminc százalékkal nőtt a szállások ára a Balatonon

A brutális emelkedést a balatonalmádiban elérhető szállások átlagára fémjelzi legjobban. - - Tavalyhoz
Elolvasom

Hatalmas változások jönnek a Budapest és a Balaton közti közlekedésben – mutatjuk a részleteket

Szinte minden buszjáratot felszámolnak, ami a főváros és Balatonfüred között közlekedik. - - Május 1-t
Elolvasom