5 hiba, ami jojó effektushoz vezet: Ezekre figyelj, ha tartós fogyást szeretnél

5 hiba, ami jojó effektushoz vezet: Ezekre figyelj, ha tartós fogyást szeretnél

A jojó-effektus nem csak önbizalomhiányt és depressziót okozhat, de egészségügyileg is komoly problémát jelenthet a szervezet számára. Amikor a leadott kilók szinte pillanatok felszaladnak, és rendszeres a súlyingadozás, célszerű egy kicsit tudatosabban hozzáállni a kérdéshez. Mire figyelj oda pontosan, ha nem szeretnéd, hogy a kilók le-fel cikázzanak? Mutatjuk!

1. Rendszertelen étkezés

Talán a diétázás közben leggyakrabban elkövetett szarvashiba, amikor valaki rendszertelenül étkezik. A probléma mögött általában a minden téren egészségkárosító koplalás áll, a forgatókönyv pedig a következő: a diétázó reggeltől késő délutánig vagy egészen estig alig vesz magához táplálékot, ezzel ösztönözve a fogyás gyorsaságát. Azonban az este beköszöntével már nem bírja tovább a koplalást, ezért falási roham formájában válogatás nélkül kezdi el bepótolni a nap során kiesett étkezési adagokat.

Ha tartósan le szeretnéd dobni a fölösleget, soha ne éheztesd önmagad. Koplalás helyett készíts személyre szabott étrendet, és több kisebb étkezéssel tartsd fenn az energiaszintet. Ha nem megy az étrend összeállítása, kérd bátran dietetikus vagy gasztroenterológus segítségét, aki a testsúlyod és a céljaid alapján pontosan elkészíti számodra a diétás étrendet.

Mire figyelj?

  • Étkezz naponta többször, kisebb adagokban!
  • Kerüld az egyszerű szénhidrátokat, például a fehér kenyeret és a cukros gyümölcsöket, illetve üdítőket!
  • Fogyassz naponta testsúlykilogrammonként kb. 1-2 gramm szénhidrátot és 2-3 gramm fehérjét!

TIPP: Zsírégető készítménnyel alaposan felpörgetheted a fogyást. Persze ne feledd, hogy ezek a táplálékkiegészítők nem csodaszerek, ezért csakis kiegyensúlyozott, valóban diétás étrend követése mellett fejtik ki a kívánt hatásukat.

2. Mozgáshiány

A fogyáshoz kalóriadeficit megteremtése szükséges – azaz minden nap több kalóriát kell elégetnie a szervezetednek, mint amennyit étkezések útján bevittél. Sajnos sokan a kezdeti lelkesedés után néhány héten belül abbahagyják a sportolást, így pedig a szervezet nem képes elégetni a plusz kalóriákat, hanem zsír formájában raktározza el egy részüket.

Heti 2-3 alkalomnyi intenzív mozgással viszont alaposan felpörgethető az anyagcsere, aminek köszönhetően még a legmakacsabbul lerakódott zsírrétegek is hamarabb megadják magukat. Tanácsos rendszeresen futni, biciklizni, pörgős konditermi edzéseket végezni és további izzasztó mozgásformákat választani.

TIPP: Fogyókúra esetén érdemes fehérje turmixokkal kiegészíteni az étrendet. Ugyanis egy finom shake kellemesen eltelít, és a fogyasztásával kevésbé kívánod majd a szénhidrátdús ételeket.

3. Engedés a csábításnak

Diéta közben néha rendkívül nehéz ellenállni a gyorsételeknek és a szénné cukrozott üdítőitaloknak, pláne a nagyi finomabbnál finomabb süteményeinek. Habár 1-2 szelet sütemény vagy egy pohár kóla még nem a világ vége, de ha belecsúszol a mértéktelen fogyasztásba, annak garantáltan jojó effektus lesz a vége.

A legjobb módszer, ha szigorúan jutalomként tekintesz a “bűnös” ételekre. Jelölj ki egy célt, például 3 vagy 5 kg leadását, és utána lepd meg magad kedvenc ételeddel vagy italoddal, de csakis mértékkel. Ezzel a rendszerrel fenntartható lesz a fogyókúra során elért eredményed, és semmi nem fog gátat szabni a további extra kilók leadásának.

4. A kívánt eredmény elérése utáni könnyelműség

Végre a kívánt kép köszön vissza tükörből? Nagy nehezen megszabadultál az úszógumitól, és úgy érzed, végre eljött a lazsálás ideje? Ezzel persze semmi gond nincs, viszont ha lazább étrendre is váltasz, itt is a fokozatos átállás és a mértéktartás a lényeg. Ha hirtelen elkezdesz mértéktelenül összeenni mindenfélét, nem is kétséges, hogy a kőkemény munkával leadott kilók pillanatok alatt vissza fognak szaladni.

5. “Csoda diéták és fogyási módszerek” követése

Néhány hét alatt sajnos nem lehet látványosan lefogyni, hiába ígéri ezt számos bulvárlap és diétaguru. Ajánlott tehát minden újkeletű fogyókúrás technikához fenntartással állni, hiszen a szervezetet nem lehet csalással vagy átveréssel fogyásra bírni – éppen ezért a munka és odafigyelés megspórolásával kecsegtető módszerek soha nem vezetnek célra.

A fenti 5 hiba elkerülésével máris tudatosan és eredményesen teszel a tartós fogyásért. Étkezz személyre szabott étrend alapján akár zsírégető készítménnyel felpörgetve a haladást, sportolj rendszeresen, ne engedj az édességek és üdítők csábításának, illetve ne higgy azoknak a csoda diétáknak, amelyek túl szépek ahhoz, hogy igazak legyenek. Amennyiben ezekre az alapvető dolgokra odafigyelsz, nemcsak gyors, hanem tartóst fogyást fogsz elérni.

Kapcsolódó

Hogy néz ki egy jó szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás? 

Egy jó szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás épp azt tudja nyújtani számunkra, amire szükségünk van,
Elolvasom

A megfelelő karos szórófej alkalmazása a termékek szempontjából is lényeges

A folyékony tisztítószereket sok esetben úgy használjuk, hogy a törlőrongyra vagy a szivacsra öntjük, majd
Elolvasom

Segíthet az alvás minőségében a CBD olaj?

Számos területet vizsgálnak a kannabisz olajjal kapcsolatban, hiszen az endokannabinoid rendszerrel feltéte
Elolvasom