7 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére

7 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére

Számtalan oka lehet annak, hogy a munkahelyünkön nap mint nap stresszt tapasztalunk: a velünk szemben támasztott követelmények, a személyes kapcsolatok vagy egy esetleges nagyobb változás is kiválthatja. Ha szerencsések vagyunk, akkor a stresszfaktor megszüntetésével – például azzal, hogy átbeszéljük a személyes konfliktusunkat a kollégánkkal – pontot tehetünk a szorongás végére. Ám ez nem mindig ennyire egyszerű.

A következőkben hét olyan ötletet mutatunk be, amivel a hétköznapokban hatékonyan csökkenthetjük a munkahelyi stresszt, sőt egyes esetekben akár meg is előzhetjük azt. Nézzük, mit érdemes tennünk!

Kommunikáljunk nyíltan!

Számtalan statisztika rámutatott már arra, hogy a legtöbb munkavállaló a főnöke miatt stresszel rendszeresen. Náluk olyan problémák is megjelentek, mint a szorongás, az álmatlanság, illetve a magas vérnyomás. Ennek viszont nem muszáj így lennie! Ha a magasabb szinten dolgozók pozitív és konstruktív módon dolgoznak együtt az alkalmazottakkal, miközben transzparens és őszinte kommunikációt folytatnak, a helyzet nagyon sokat javulhat. Lehet, hogy nem tudjuk, hogyan kezdjünk bele egy ilyen jellegű probléma megoldásába – ebben az esetben érdemes lehet igénybe venni egy üzleti coach segítségét.

Mindez segíthet a kapcsolatok fejlesztésében, de abban is, hogy az egyének sokkal inkább tisztában legyenek a saját érzelmeikkel, motivációikkal, azzal, hogy mi váltja ki bennük a stressz érzését. Ennek köszönhetően pedig az interperszonális kihívásokat is jobban fogják majd kezelni.

Alakítsunk ki megfelelő környezetet!

Gondoljuk át az iroda elrendezését, a színeket, a bútorokat és minden apróságot, ami hatással lehet a mindennapi jóllétünkre! Rengeteg feszültség származhat ugyanis abból, ha nem megfelelő a környezetünk, amelyben naponta akár 8-10 órát is eltöltünk. Alkalmazzunk vidám, inspiráló színeket, mint például a narancs, de nyugtató árnyalatokat, például kéket is bevihetünk a terekbe. Figyeljünk arra, hogy mennyire egészségesek a munkaállomások: az ergonomikus székek és asztalok ma már alapelvárásnak számítanak a jobb munkahelyeken. 

A legjobb, ha van némi mozgásterünk abban, hogy hogyan alakítjuk ki a saját irodánkat vagy asztalunkat, hiszen mindannyian mások vagyunk, különböző igényekkel. Így, míg valaki szereti színes kiegészítőkkel díszíteni az egész asztalát, addig mások jobban kedvelik a letisztult környezetet. Legyünk tekintettel egymásra!

Tartsunk szüneteket!

A megállás nélkül való munkavégzés alapvetően káros hatással lehet az alkalmazottakra. Ha néha nem tartunk rövidebb szüneteket, azzal fokozhatjuk a stressz-szintünket és könnyen szorongásspriálba kerülhetünk. Azaz: bár lehet, hogy ez első hallásra kontraproduktívnak hangzik, érdemes rendszeres szüneteket beiktatni a nap folyamán! Álljunk fel az asztaltól, egy kicsit mozgassuk át a tagjainkat, nyújtsunk! Mindegy, hogy mennyire kényelmes ergonomikus székünk van, időnként muszáj egy kicsit beindítanunk a vérkeringésünket. Meglátjuk majd, produktívabban vágunk bele a feladatokba, amikor visszaülünk!

Tervezzünk előre!

Még akkor is, ha alapvetően nem tartozunk a szervezett emberek közé, célszerű a napunk elején egy listát készíteni – ezzel a stressz-szintünk is csökkenhet. Írjuk fel, hogy milyen feladatokkal szeretnénk elkészülni az adott napon, és priorizáljunk is, így nem érzünk majd túl nagy nyomást, ha beesik egy SOS és ad hoc teendő. Ráadásul kifejezetten jó hatással lehet a produktivitásunkra, ha szépen sorban kipipálhatjuk a teendőket, amelyekkel már végeztünk. 

Szocializálódjunk!

Akik együtt dolgoznak, azok igen sok időt töltenek együtt, ez egyértelmű. Éppen ezért fontos, hogy minél kényelmesebben érezzük magunkat a kollégák társaságában. Ezentúl hívjunk magunkkal valakit, amikor kávézni vagy éppen ebédelni megyünk! Meglátjuk majd, hogy amint egy kicsit közelebbi viszonyba kerülünk a többiekkel, leomlanak a kommunikációs akadályok és sokkal gördülékenyebben mennek majd a későbbi interakciók. 

A kapcsolatok szorosabbra fűzésében persze nagy szerepe van a vezetésnek is: a közös csapatépítő programok például remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy összekovácsolódjanak a munkatársak.

Hagyjuk helyet az elvonulásra!

A munkahelyi stresszt szinte lehetetlen elkerülni, de sokat segíthet, ha van egy hely, ahol egy kicsit elvonulhatunk előle. Kutatások kimutatták, hogy a konfliktust tapasztalt alkalmazottak több mint 80%-a a stresszlevezető szüneteket részesítette előnyben más lehetőségek mellett. Egy ilyen szünetre tökéletes egy csendes, elkülönített szoba, de akár a tetőterasz is.

Dobjuk fel az irodát!

A környezet fontosságáról már beszéltünk: az ergonomikus székek és a megfelelő színek használata, valamint az egyedi igények szem előtt tartása mellett azonban mást is tehetünk. Vigyünk be az irodába egy kis izgalmat! Akár vezetőként, akár beosztottként kezdeményezhetjük, hogy legyen egy brainstorming szoba, ahol babzsákfotelekben pihenve beszélhetjük át a legújabb ötleteket, de beállíthatunk egy csocsóasztalt vagy egy új, különleges kávégépet is! Ne feledjük: a változatosság gyönyörködtet!

Kapcsolódó

Milyen vitaminokat érdemes szedni?

Az egészséges életmód fenntartása és az összes szükséges tápanyag bevitele nem mindig egyszerű, különösen a
Elolvasom

Vendégház felújítása: konyha és fürdőszoba modernizálása a szezon végeztével

Amikor a szezon végéhez érkezünk, és a vendégházunk kiürül, eljön az ideje, hogy átgondoljuk a szükséges f
Elolvasom

Hogyan teheted kényelmessé nyaralódat késő ősszel és a karácsonyi szezonban?

A balatoni nyaralók nemcsak a nyári vakációk helyszínei lehetnek, hanem késő ősszel és a karácsonyi szezon
Elolvasom