Szervezőként mire kell figyelni, hogy biztonságos legyen egy fesztivál?

Szervezőként mire kell figyelni, hogy biztonságos legyen egy fesztivál?

Jön a nyár, amivel megkezdődik a várva várt fesztiválszezon is. Amellett, hogy ezek a rendezvények rengeteg embernek nyújtanak szórakozást, kikapcsolódási lehetőséget, rengeteg szervezést, előkészületeket igényelnek a szervezői oldalról. Kiemelten fontos például a biztonság, a minden eshetőségre, kockázatra történő felkészülés. Cikkünkben megmutatjuk, mire kell figyelni szervezőként, hogy a fesztivál során semmilyen biztonsági probléma ne merülhessen fel.

Milyen biztonságról beszélhetünk?

A fesztiválok biztonsága igen összetett kérdés, hiszen több szempontja is lehet, gondolhatunk például a testi, az egészségügyi, de akár az értékek biztonságára is. A szabadtéri rendezvények esetén pedig kiemelten fontos – az utóbbi években – a hőség és a nap elleni védelem biztosítása is, de a nyári viharok is ide sorolandók, ezekre mind előre fel kell készülni. Egy biztonsági szolgálat felbérlése, esőterv készítése és a mentőszolgálat jelenléte alapfeltétele minden nagyobb rendezvénynek – de persze konkrétabb tippeket is adunk!

5 biztonsági lépés, amit meg kell tennünk szervezőként

Ha az alábbiakon végighaladunk, a rendezvényünk ideje alatt nyugodtan dőlhetünk hátra: nagy baj már nem történhet.

1. Végezzünk kezdeti kockázati felmérést!

Elmondható, hogy a legnagyobb munka a fesztivál előtti hónapokban történik – a biztonsági kérdések tekintetében is. Szervezőként ilyenkor kell minden forgatókönyvet, kockázati tényezőt elemeznünk, és felkészülni bármilyen eshetőségre. Ebben pedig segítségünkre lesz, ha készíttetünk egy kockázati felmérést, ami a hely adottságait és a befogadóképességet is figyelembe véve fedi fel azokat a veszélyforrásokat, amikre mindenképp kiemelt figyelmet kell fordítani.

2. Vegyük igénybe egy biztonsági cég segítségét!

A fesztiválokon hatalmas tömeg mozog, amit mindenképp felügyelni kell: a be- és kiléptetés, az esetleges konfliktusok elsimítása és a rendezvény ideiglenes infrastruktúrájának a védelme mind kiemelt feladat, amit egy megbízható biztonsági szolgálat tökéletesen tud menedzselni. Már a jelenlétük is fontos, hiszen problémás esetekben van kihez fordulnia a fesztiválozóknak, illetve az egyéni értékek védelme is eredményesebb lehet a segítségükkel.

3. Biztosítsuk a higiéniai lehetőségeket!

Egy rendezvényen rengeteg ember megfordul, ami táptalaja lehet a betegségek terjedésének is. Szervezőként a mi feladatunk, hogy a megfelelő higiéniai lehetőségeket biztosítsunk. Szerencsére ma már nagyon igényes, akár angol wc-vel és zuhanyzóval felszerelt, mobil higiéniai állomások bérelhetők. Emellett a forgalmasabb részeken kihelyezhetünk kézfertőtlenítő pontokat, illetve akár meghívhatunk olyan kiállítókat, akik felhívják a higiénia fontosságára a figyelmet – edukatív jelleggel.

4. Ügyeljünk a szemét biztonságos kezelésére!

A rengeteg összegyűlt ember bizony hatalmas mennyiségű szemetet is termel, és számolnunk kell azzal, hogy kikapcsolódás közben nem feltétlenül fordítanak akkora figyelmet annak megfelelő elhelyezésére, mint ahogy a mindennapokban. A szemétkezelésre érdemes külön felelőst kijelölni, aki menedzselni a kihelyezett szemetesek ürítését, az eldobottak összeszedését, és egyúttal felel az egész terület szemétmentesítéséért. Mindez nemcsak a látvány miatt fontos: egy hulladékkal borított terület számos kórokozónak, kártevőnek biztosíthat táptalajt.

Extra tipp: A környezettudatosság okán bevezethetünk a rendezvényen hivatalos repoharat, ezzel is rengeteg szemetet megspórolva.

5. Ne kerüljön be semmilyen veszélyforrás, nem odaillő eszköz!

Ha teljesen biztosítottuk a fesztiválterületet, akkor se dőlhetünk még hátra, hiszen meg kell előznünk, hogy kintről se kerüljön be semmilyen kockázatot jelentő eszköz. Ebben a biztonsági szolgálatnak lesz kiemelt szerepe a beléptetéskor. Ilyenkor tanácsos alapos táskakutatást végezni, így például a pirotechnikai és nagyobb vágóeszközök is eredményesen kiszűrhetők, elkobozhatók.

Tartsuk szem előtt a vendégeket!

Természetesen az összes intézkedés a vendégek biztonságát szolgálja, mégis úgy kell ezt kiviteleznünk szervezőként, hogy a kényelmet és szórakozást a lehető legkisebb mértékben befolyásolják. A gyors reagálással, a pontos kommunikációval – például egy nem várt esemény kapcsán – növelhetjük a fesztiválozók biztonságérzetét. Ha pedig arra is odafigyelünk szervezőként, hogy minden folyamat gördülékeny legyen, például a mosdók takarítása vagy a beléptetéskor a táskák átkutatása, akkor ez nem befolyásolja negatívan egy fesztiválozó jókedvét sem.

A nyárral beindul a fesztiválszezon is, szervezőként pedig a legfőbb feladatunk, hogy a szórakozást biztonságossá tegyük minden résztvevő számára. A lehetséges kockázatok megismerése, az alapvető higiénia biztosítása, a szemétkezelés és a veszélyes tárgyak kiszűrése mind olyan feladatok, amikre gondosan fel kell készülnünk. Az alapos tervezés a kulcsa ennek, legyünk előrelátók, és így büszkén nézhetjük majd a biztonságban szórakozó tömeget a rendezvény idején!

Kapcsolódó

Bejelentették a 2025-ös VeszprémFest nagyszínpados fellépőit

Jövőre is világklasszis legendák lépnek majd színpadra a Királynék városában. - - Blues ikonok, Grammy
Elolvasom

„Száműztek minket a szentföldről” – Pumped Gabo kiakadt a Balaton Sound bejelentésén

Az influenszert érzékenyen érintették a fesztivál jövőjét érintő hírek. - - „Száműztek minket a szentf
Elolvasom

A Balaton Sound is reagált: jövőre biztosan elmarad a fesztivál

A Zamárdi városvezetés korábban már nyilatkozott az ügyben. - - Jövőre a Balaton Sound elmarad – jelen
Elolvasom