A projekt célja egy települési és településközi kerékpáros hálózat kialakítása volt Fonyód – Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő) között. A létesítmény elsősorban a foglalkoztatási célú mobilitást segíti elő a városon belül és települések között egyaránt.
Fonyód jelentős mértékű foglalkoztatási kapacitást biztosít a térségben, továbbá Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő), szintén foglalkoztatást biztosító fogadóterülete került most közvetlenül összekapcsolásra, a munkaerő áramlása a települések között kétirányú. A kerékpárút a nyári turisztikai szezonban várhatóan jelentős mértékű kerékpáros turisztikai igényeket is kielégíti, valamint szezonhosszabbító hatása is lényeges. A déli szakaszon megvalósuló beruházás költsége nettó 91 948 235,- Ft + ÁFA volt, amelyet kivitelezőként a Colas Út Zrt. bonyolított le. Ezzel a Csisztáig vezető út teljes hosszában megújult, hiszen az északi szakaszon a beruházás nettó 125 698 653,- Ft + ÁFA értékben már 2022-ben megvalósult – áll Fonyód város közleményében.
Az M7 feletti felüljárótól északra a fejlesztés a meglévő út felhasználásával már elkészült 2022-ben, és az M7 feletti felüljárótól délre most pedig részben a meglévő burkolatlan út fejlesztését, részben attól nyugatra történő nyomvonal kiépítést tűztek ki célul. A meglévő út javításával, a burkolatlan útszakasz fejlesztésével és új útszakasz építésével került kialakításra a kerékpáros közlekedési infrastruktúra. A tavaly megvalósult, az M7-es autópálya feletti felüljárótól Fonyódig terjedő „északi szakasz” és a most befejeződött „déli szakasz” elkészültével Csisztafürdő és Fonyód között végig jó minőségű aszfalt burkolat épült, amely nyomvonalában a lehető legnagyobb mértékben megtartotta a meglévő utat. Az előírt 30 km/h sebességhatár betartása mellett használható a forgalom számára.
„Amikor 2014-ben önerőből megcsináltattuk az utat Fonyód és Csiszta között, már akkor látszott, hogy sokan használják. Ez az út az évek során amortizálódott, ezután pályáztunk egy kerékpárút építésére, ami vegyes használatot tett lehetővé. A téli termálfürdőzéshez már csak öt kilométert kell a fonyódiaknak megtenni. Tavasszal pedig sokkal többen tudnak majd kerékpározni, akár Somogyvámosig. A buzsákiak, táskaiak számára sokkal közelebb lesz Fonyód ezzel az úttal, így nem feltétlenül kell Marcali felé menniük például bevásárlás céljából, de a környékbeli munkalehetőségek is megnyílhatnak számukra. A kerékpáros turizmus mindenképpen egy új lendületet kaphat ettől a megvalósult beruházástól. Fontos, hogy ne csak a balatoni fürdőzés jelentsen turisztikai programot, hanem más lehetőségeket is nyissunk meg!” – fogalmazott Hidvégi József Fonyód polgármestere.
A déli szakasz a meglévő útalapra, terepszinthez illesztett 3,50m széles útpálya, kétoldali 1,5-1,5m széles padkával valósult meg.
„Az egész térségnek régi álma volt a Csisztai út és egy régi adósság teljesült ezzel. Kerékpárral és egyéb, más közlekedési eszközökkel a szabályokat betartva lehet rajta közlekedni. Ez azt jelenti, hogy Csisztafürdő még inkább hozzá tud járulni a szezon meghosszabbításához, hiszen így közelebb került a Balatonhoz. A kerékpárutak nagyban hozzájárulnak a balatoni turisztikai attrakció népszerűségének növeléséhez, az aktív időtöltéshez. Nagy szükség volt arra, hogy a balatoni bringakörútról le lehessen tekerni a leágazásokon. Most már Csisztán, Buzsákon, Öreglakon keresztül egészen Somgyvámosig el lehet kerékpározni. Régi célkitűzésünk volt, hogy a zsáktelepülés jelleget megszűntessük, ebben is újabb, jelentős lépést tettünk meg, hiszen Buzsák kinyílt a Balaton felé.” – összegezte a projekt jelentőségét Móring József Attila, a térség országgyűlési képviselője.
„Ez egy nagyon nagy dolog! Ezzel egy térséget csatoltak be a Balaton vérkeringésébe. A két települést úgy tudtuk összekötni, hogy időjárási körülményektől függetlenül egy aszfaltozott úton bármikor lehet közlekedni. A Csiszta és Fonyód közti távolság mindössze öt kilométer, de régen közel huszonöt kilométert kellett kerülni. Így kerültünk most közelebb egymáshoz, ami a munkába járás szempontjából is jelentős. A gyógyvíz miatt a turizmusban látjuk a jövőt, ez mindkét településnek nagy értéke és ezzel meg tudjuk nyújtani a szezont. Rossz idő esetén is el tudnak jönni a Balatonról megismerni Buzsák népművészetét, tovább tudnak menni Niklára, Somogyvárra, de akár Marcali irányába is. Mivel ezen az úton biztonságosan lehet közlekedni, így a kerékpározást, a sportos életmódot is népszerűsíti ez a fejlesztés. Olyanok is kerékpárra ülnek, akik eddig kevésbé, köztük jómagam is, hiszen környezetvédelmi területen lehet átbiciklizni, gyönyörű a táj, gazdag élővilággal lehet megismerkedni.” – Kara Lajos, Buzsák polgármestere örömmel foglalta össze gondolatait.
A Mezőgazdasági utak tervezése szabvány szerint a tervezett utat az ún. 10 tonnás egységtengely 50.000 db áthaladására tervezték, ami az „A5” osztályú, legmagasabb mezőgazdasági út kategória. A 10 tonnás tengelyterhelés a legtöbb hazai jármű tengelyterhelését magába foglalja, és a 40 tonna össztömegű járművek tengelyterhelése ennek megfelel.
A munkálatok a megadott határidő előtt december közepéig befejeződtek, így a vegyes használatú utat birtokba vehették a közlekedő autósok és kerékpárosok.
Az északi szakasz után a déli szakasz megépülésével Fonyódról jó minőségű kerékpárúton közvetlenül elérhetővé vált Csisztafürdő, amely a beruházás legfontosabb célkitűzése volt.