A chaconne eredetileg karakteres, gyakran gúnyos szövegekkel kísért tánc, mely a XVI. század végén jelent meg Spanyolországban. Frissebb feltételezések szerint az Újvilágból érkezett, vagy talán Hispániából indult világgá, majd – kissé megemésztve – visszakerült Európába és gyorsan elterjedt. Néhány évtized alatt átalakult többnyire hármas lüktetésű hangszeres műfajjá. Valójában nem is műfaj, inkább zenei forma, mely beszivárgott szinte minden műfajba, az operától az egyházi zenéig, szóló hangszeres tételektől a zenekari művekig. Lényege az állandóság, a makacs ismétlődés és a változás, a variáció jelenléte egyszerre.
„Azóta rajongok érte, mióta először hallottam, és azóta érzem, hogy valami elemi erő lakozik ebben az egyébként egyszerű formában. A fesztivál ‘A zene ezer árnyalata’ alcímet kapta, hiszen a chaconne elképesztő színekben pompázik és rendkívül magával ragadó!” – vallja Vikman Pál, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program klasszikus zenei projektmenedzsere, aki arról is mesélt, hogyan illeszkedik, idomul korunkhoz és Veszprémhez e stílus.
„Sokféleképpen értelmezhetjük, magyarázhatjuk korunkat, mégis vannak sokak számára feltűnő vonásai. Ilyen talán, hogy erősen eklektikus. A chaconne ‘génállománya’ sem éppen szegényes: spanyol és dél-amerikai ősein túl, térben egész Európa, időben több száz év ragyogó színei gazdagították. Célunk, hogy bemutassunk valami néven nevezhető dolgot, képletet, ami remekül működik mindenféle klasszikus, könnyű, kortárs, szomorú, önfeledt vagy akár meditatív zenében, a táncban, sőt irodalomban, de még a filozófiában is anélkül, hogy erőltetnénk. Veszprémhez is könnyedén kapcsolható, hiszen építészete eklektikus; ám legjellegzetesebb, leghíresebb épületei a barokk korban születtek, akárcsak a chaconne.”
J. S. Bach d-moll hegedű partitájának utolsó, azonos című tétele áll a fesztivál fókuszában, mely Ábrahám Márta hegedűművész előadásában csendül fel, s Dukay Barnabás zeneszerzővel értő beavatást is átad a közönségnek.
„Bach megdöbbentő kreativitással aknázta ki a chaconne formában rejlő lehetőséget, nem csak a d-moll partitában, melynek utolsó tétele az a bizonyos Chaconne, de a híres Goldberg Variációk is hasonló elven épül fel. Egyetlen varázslatot kiemelve a sok közül: a chaconne szerkezet alapját, a már említett állandóságot, a rögtön felismerhető, folyton ismétlődő néhány hangos basszus menet ábrázolja, amit Bach mindkét műben időnként egész egyszerűen elhagy, de úgy, hogy önkéntelenül belehalljuk, beleképzeljük, mintha ott lenne” – jellemezte a zenét Vikman Pál, aki szólt még néhány kiemelkedő koncertről.
„Kivételes alkalom, hogy a világhírű milánói Il Giardino Armonico zenekart Veszprémben láthatjuk és hallhatjuk. Szintén nagy öröm számunkra, hogy elfogadta meghívásunkat David Fray ünnepelt francia zongoraművész, de a Forte Társulat és a fiatal zenészekből álló budapesti Dador Project közös táncos produkciója is rendkívül érdekesnek ígérkezik.”
Miután jellegzetesen a barokk kor nagy divatja volt a chaconne, és a vonós hangszerek is éppen ekkor nyerték el mai formájukat, nem meglepő, hogy a Chaconne Fesztivál kísérő rendezvényeként a Hegedűkészítők Nemzetközi Találkozóját is Veszprémben tartják október 17 és 19. között. A rendezvényen a szakmai előadásokon túl hangszerkiállítás és hegedűhangzási verseny is várja az érdeklődőket.
Chaconne Fesztivál
Időpont: 2023. október 18.-22.
Helyszínek: Veszprém – Hangvilla Multifunkcionális Közösségi Tér, ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ, Megyeháza Szent István terme