A különféle célra készült bicajok nemcsak a váz vagy a nyereg, kormány kialakításában különböznek, hanem a váltó áttételezésük is nagyon más. Könnyű belátni, hogy egy emelkedők megmászására tervezett gépnél fontosabb az, hogy mindenhová fel tudjon jutni, mint a végsebesség, és ennek megfelelően is van kialakítva a váltója.
Egyre kevesebb a fokozat, és mégis jó az irány
A különböző kategóriáktól függetlenül észrevehető, hogy a váltók áttételezésében egyre inkább teret nyer az a trend, hogy miután elölről lassacskán eltűntek a harmadik lánctányérok, hamarosan a másodiknak is búcsút mondhatunk. Ezzel egyidőben viszont hátul egyre több tányér jelenik meg.
E jelenség elsőre furának tűnhet, hiszen szűkül így a választható áttételek száma. Megjelennek azonban olyan előnyök, amiket a felhasználók többre tartanak, mint az említett hátrányt.
Ha kerékpárlánccal vagy lánchajtással kapcsolatban van szükséged további információra, akkor a Bikepro.hu kerékpár webshop oldalán tudsz tájékozódni. De nemcsak a számtalan cikkből tudsz folyamatosan tanulni, hanem a webshop kínálatában a hagyományosabb kiegészítőket vagy az újdonságokat kereső vevők is megtalálják a kedvenc alkatrészeket.
Amikor a kevesebb több
Első lánckerék esetén kevesebb váltás történik, ez pedig jó hatással van a lánc élettartamára, a váltókar, a bowden, az átdobó és maga a hiányzó lánckerék súlya megtakarítható. Ezenfelül a kerékpárosnak kevesebbet kell agyalnia emelkedőre tekerés közben, és a lendület is kevésbé vész el a ritkább váltásoknak köszönhetően.
Emellett az egyetlen első tányért középre lehet pozícionálni, tehát kevésbé történhet meg, hogy a lánc nagyon átlósan, keresztben fut. Nincs is nagy ellenállása, nem jelennek meg a káros oldalirányú feszültségek, valamint a lánc élettartama megint csak nő.
A legtöbb kerekező a percenként nagyjából húsz hajtókar fordulatot tartja kényelmesnek, és ez jól beállítható egy első lánckerékkel is, de persze figyelni kell a minőségi alkatrészek használatára.
Számítástechnika a tudásért
Ma már az informatika is segítségünkre van, ha áttételekkel szeretnénk játszadozni, így kiváló programok készültek már a kerékpárok áttételeinek modellezésére. Ilyen a BikeCalc.com, a Ritzelrechner.de vagy a mobiltelefonra írt Bike Gear Calculator.
Ezek segítségével egészen komoly támogatást kaphatunk az áttételekkel kapcsolatos kérdéseinkre, és a programok kitérnek a kerékméret, a hajtókar, a fogszám, fordulatszám különbségeire, sőt még agyváltókkal is kalkulálhatunk.
Ha szeretnénk kétkerekű kedvencünket felújítani, fejleszteni, akkor is érdemes e programok segítségét igénybe venni, rengeteg hasznos információval szolgálnak a kerékpár majdani tulajdonságairól is.