Fékfolyadékcsere: ezeket tartsuk be, és autónk meghálálja a törődést

Járművünk egyik legfontosabb folyadéka a fékfolyadék, ahogy azonban minden, ez is idővel elhasználódik, cseréjének hanyagolásával pedig rengeteget kockáztatunk. Mi az ideális csereperiódus? Van-e különbség az egyes fajták között, illetve mi is az a misztikus DOT-szám? 

A motorolajcsere-periódus nem ismeretlen számunkra, megszoktuk, hogy bizonyos időközönként meg kell ejteni autónkon ezt a műveletet. Kevésbé ismert ugyanakkor, hogy a motor kenését biztosító olaj mellett a fékfolyadékot is időről időre cserélni kell. Nem véletlenül, hiszen komoly feladata van: a mai személy- és kisteherautók fékrendszerében vagy az ESP-ben előállított nyomást közvetíti a féknyergek és a fékmunkahengerek felé, állapota nagyban meghatározza a fékerőt.

Komolyabb gondot okozhat az elhanyagolt fékfolyadékcsere, mint hinnénk

Fékfolyadékot kétévente vagy 40 ezer kilométerenként szükséges cserélnünk járművünkben. Legyen szó bármilyen DOT-számú készítményről, garantáltan megtaláljuk a számunkra megfelelő fékfolyadékot az OlajShop.hu-n, Magyarország egyik legnagyobb, motorolajat és kenőanyagot forgalmazó webáruházában.

A szokványos, glikoléter-bázisú fékfolyadékok képesek a levegő páratartalmának megkötésére. Ezáltal használatuk során folyamatosan csökken a forráspontjuk, a forráskor képződő gőzbuborékok összenyomhatósága miatt pedig kisebb mértékben továbbítódik a féknyomás, sőt, drasztikus esetben az is előfordulhat, hogy egyszerűen megszűnik a fékhatás. A szennyezett fékfolyadék miatt megduzzadhatnak a fékrendszerben található gumitömítések, karmantyúk, megszorulhat a főfékhenger és a munkahengerek is, a nedvesség korrodáló hatása pedig akár az ABS és az ESP meghibásodásához is vezethet. 

A misztikus DOT-szám és ami mögötte van

Fékfolyadékból jóval több van, mint azt talán elsőre gondolnánk. Az OlajShop.hu virtuális polcain egyaránt felleljük a DOT 3, a DOT 4, a DOT 5, illetve a DOT 5.1 típusúakat. Közös bennük, hogy bázisfolyadékuk jellemzően glikol-éter, de mindegyik más használati profilhoz ideális. DOT 3-as típusú folyadékkal leginkább hagyományos, általános használatú fékrendszereknél találkozunk, a DOT 4 már ABS/ESP-rendszerekkel is kompatibilis, a szilikon-bázisú DOT 5-ös fékfolyadék például a Harley-Davidson motorok sajátja. Egyes fékfolyadékok ugyan keverhetőek egymással, ez az eljárás ugyanakkor nem ajánlott.

A fékfolyadéknak óriási szerepe van a közlekedésbiztonságban, elhanyagolása nemcsak a pénztárcánkon, de akár magunk vagy mások testi épségén is nyomot hagyhat. Ezért rendkívül fontos, hogy körültekintően, megbízható forrásból válasszuk ki a megfelelőt, illetve ha nem vagyunk jártasak e téren, bízzuk a választást a szerelőnkre.

Kapcsolódó

Hogyan tarthatjuk életben a lángot a párkapcsolatunkban?

A hosszú távú kapcsolatokban az intimitás megőrzése és a szenvedély fenntartása nem egyszerű, folyamatos fi
Elolvasom

Mik azok a túlfeszültség-levezetők és miért van rájuk szükség?

A túlfeszültség-levezetők olyan eszközök, amelyek célja a villamos hálózatokban keletkező túlfeszültségek h
Elolvasom

Számos előnye van a szerves trágyák használatának

Szerves trágyák segítségével hatékonyan tudjuk feljavítani a talaj összetételét, valamint a biológiai diver
Elolvasom