Művészeti alkotással emlékeznek a Veszprémet Alsóörssel összekötő vasútvonalra

Napokon belül két kismozdony lesz látható Balatonalmádiban. Jelenleg a Töltés utcában áll a legendás 375-ös sorozatú gőzmozdony, melynek társai a Magyar Királyi Állami Vasgyárak egyik legelterjedtebb mellékvonali mozdonytípusai voltak. A következő a 71-es főúton Döme Péter alkotásaként óriás faliképen az egykori vasúti felüljáró beton hídfőjén.

A Balatonalmádi Aranyhíd Polgári Egyesület és az EKF 2023 szervezői összefogásának eredményeként a 375-ös mozdony képe emlékezteti az arra járókat a Veszprémet Alsóörssel összekötő vasútvonalra. Sokakat személyes élmény köt a kisvasúthoz.

1969-ben megszűnt Alsóörs-Veszprém helyiérdekű vasút, ennek ellenére ma is szerves részét képezi Balatonalmádinak – részben emlék gyanánt, részben megmaradt építményei emlékeztetnek a népszerű kisvasútra.

Több mint száz éve kezdték meg az építést, azonban még ma is állnak ezek a hidak és támfalak. Egyikkel szemben, pontosan ott, ahol a Balaton partjára futottak le a sínek, újabb emlékjel került: a Balatonalmádi Aranyhíd Polgári Egyesület kezdeményezére Döme Péter faliképe örökíti meg a Bakonyt és a Balatont összekötő híres Veszprém-Alsóörs kisvonatot. Az egyesület kezdeményezését támogatta az Europa Kulturális Fővárosa 2023. A pályázaton nyert egy millió forint képezte az alapját a most felavatott köztéri alkotásnak. 

A festmény mérete : 7.5 x 2.75m

Működésének 60. évfordulóján szüntették meg a vonalat, kisvonatot, de a város lakói nem hagyták magukat. Három évtizeddel később a honismereti kör tagjai összefogtak, s ennek eredményeként a legendás 375-ös mozdonyt Ráday Mihály operatőr, városvédő közbenjárására dr. Heller György, a MÁV vezérigazgatósága História Bizottságának képviselője ajándékozta Balatonalmádinak.

1908-ban a pálya kitűzése után megindult az építkezés. Az almádi szakaszon 1907. október 15-én kezdték a töltések építését. Az építkezések idején is folytatódtak a viták, főleg a Veszprém városi szakaszon a felüljáró létesítése miatt, valamint az almádi szakaszon a két vonal csatlakozása és az állomás elhelyezése miatt. Végül a hegyoldalon épített állomások és a megyehatáron kívüli csatlakozás valósult meg.

Az Alsóörs-Veszprém vonal építéséhez mindössze hét hónapra volt szükség. 1908. szeptember végén haladt rajta végig z első vonat.

A 11-es számú Alsóörs-Veszprém vasútvonal 22 km hosszú volt. A megszűnése előtt a mai 11-es számú Győr-Veszprém vasútvonal részeként üzemelt, közvetlen vonatok is indultak Győrből a Balaton partjára. Megszűntetését gazdaságtalanságra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció rendelte el. A pályát 1974-ben végleg felbontották.

A vasút nyomvonalán sok helyen megmaradtak az ipari műemlékek. Így például Balatonalmádiban ma is láthatók, ha a régi nyomvonal helyén kialakított utcán, a Töltés utca haladunk végig. Az Öreghegyi állomás, amelyet átépítettek, de megtartották a régi állomás formáját, valamint a Remete-völgyi állomás, amelyet szintén lakóházzá alakítottak.  Vagy a Budai Nagy Antal utca felett áthaladó régi vasúti híd, amelyet vörös homokkőből építettek.  Itt található a 375-ös számú szertartályos gőzmozdony, a helybéli gyerekek kedvence, no meg a turistáké.

A régi töltés helyét mára kerékpárút vette át, a helyváltoztatást szolgálja ma is az egykori vasútvonal helye.

Kapcsolódó

Nem balatoni volt a legkeresettebb belföldi pihenés az idei szezonban

Az utóbbi néhány évben némi változás figyelhető meg az utazási szokásokat illetően. Egyre nagyobb népszerűs
Elolvasom

Közel nulla energiaigényű zöld bölcsőde épült Zamárdiban

Zamárdiban 235.000.000,- Ft vissza nem térítendő európai uniós forrásból új, közel 250 m2-es teljes mérték
Elolvasom

Megjelent a 2023-as Nyugat-balatoni Kalendárium

Megjelent a 2023-as Nyugat-balatoni Kalendárium. A térség értékes és érdekes témái mellett az idei kötetbe
Elolvasom