Tigris tankok a Balaton fenekén?

Tigris tankok a Balaton fenekén?

Rengeteg mende-monda kering a magyar tenger partjának lakói között néhány eltűnt tigris tankról. Az urbánus mítosz szerint a tó alja ugyanis pár második világháborús német harckocsi maradványait őrzi. A tények és a legendák közti határvonalat a toretro.blog.hu vállalkozott meghúzni.

„Zamárdi partjai, 1945 március: három német harckocsi, ún. Tigris közelít a Balaton befagyott vize felé. A toronyból kémlelő tekintetek rettegve nézik a tó felszínét. Azt kémlelik, hogy vajon kitart-e a jég a tankok közel 57 tonnás súlya alatt? Amikor már elég messze érnek a parttól, német nyelvű parancsok harsannak, és tankok megállnak. Éppen időben, mert az egyik motorja már köhögni kezd, ahogy az utolsó csepp üzemanyagok is elégnek a hengerekben. Újabb utasítások és a legénység lélekvesztve hagyja el a recsegő tófelszínt. A Tigrisek körül már láthatóan olvadásnak indult a felszín a motorok melegétől. Néhány perc múlva a jég szakadozni kezd, és a három acélmonstrum a tó fenekére szállva kerül örök sírjába.”

Valahogy így hangzik a 75 éves legenda, mely a mai napig izgalomban tartja a magyar tenger amatőr és profi roncskutatóit, hiszen az országban – noha több hadosztálynyi ilyen harcolt – egyetlen Tigris harckocsi sem maradt a II. világháború után. Micsoda értékes trófea is lenne egy ilyen a múzeumok és a megtalálója számára. De vajon merre lehet a tóban a három monstrum?

Már maga a szóbeszéd is okoz némi zavart, hiszen a legenda elmesélésekor a szemtanúk felváltva emlegették Zamárdit és Tihanyt az elbeszélésben. Persze ha igaznak fogadjuk el, hogy a németek a lehető legmélyebb vízben akarták elsüllyeszteni az üzemanyagból kifogyott harckocsikat – hogy ne juthassanak az ellenséges orosz csapatok kezére – akkor a két parti város között bárhol történhetett. Ebben az esetben a szemlélő saját maga dönthette el, hogy Tihanyt vagy éppen Zamárdit jelöli meg helyszínként. Utóbbit valószínűsíti egyébként a lellei búvárkör 2003-as beszámolója, amikor – állításuk szerint – ők megtaláltak legalább egy Tigrist, melynek a vastag iszapból csak a lövegtornya és az ágyújának csöve állt ki. Bár ők alaposan átvizsgálták a roncsokat, azok helyét – az amatőr kincsvadászok távoltartása érdekében – nem árulták el, de valahová Zamárdi térségébe helyezték.

Mivel – a legenda szerint – éppen az üzemanyaghiány miatt kellett a tankokat megsemmisíteni, a lőszereket pedig biztosan nem hagyták bennük, így azok közvetlen veszélyt nem jelentenek, kiemelésük pedig horribilis összeget emésztene fel, így nem is bolygatták tovább a roncsokat a tó mélyén. Nagyjából így szól a lellei érvelés azzal kapcsolatban, hogy miért hagytak helyben egy ilyen értékes leletet. A sztori így kerek, ám sokan vitatkoznak vele.

Az ellentábor több dolgot is felhoz érvként. Az egyik ilyen, hogy a háború lezárulta után minden olyan roncsot kiemeltek, melyeket a kor technikai színvonalán képesek voltak a felszínre hozni. A vízben – folyókban, tavakban – maradt roncsokat pedig vízügyi térképeken jelölték meg. Bár az ilyen adatbázisok több harckocsit is jeleztek, a Balatonban nem található ilyen jelölés. Ezek a roncsok többnyire az átkelőhelyek környékén eshettek folyamaink vizébe, a sebtiben ácsolt pontonhidak valamelyikéről, de a történészek szerint a Balatonon ilyen átkelés nem történt. Különösen a háború utolsó évének tavaszán nem!

A feljegyzések tanulsága szerint ugyan valóban voltak harcok, és átkelési kísérletek a tavon, éppen a jelzett térségben, azokat már februárban befejezték, mivel a jég akkorra túlságosan meggyengült. Persze hosszabb távon csalhat a memória (nem tavasz, hanem karácsony előtt történt a dolog) és ráadásul nem is átkelésről volt szó a történetben, azonban ez a második érv – a jég gyengesége – az alaplegendát is kétségbe vonja. A feljegyzések szerint ugyanis abban az évben csak december végén kezdett befagyni a tó, és a jégtakaró vastagsága az említett két hónapban egyszer sem haladta meg a tíz centimétert. Ez pedig éppen hogy elég egy hason kúszó felfegyverzett katona megtartásához, de már egy motorkerékpár alatt is beszakadna, nemhogy a majd hatvan tonnás tank alatt. Ha ez igaz, akkor pedig megdőlt a Tigrisek hullámsírba-temetésének meséje is, hiszen a jég a felhajtás pillanatában, a part közvetlen közelében engedett volna a harckocsik alatt. A két oldalon állók vitája így egészen addig folytatódik, míg valamelyik harckocsi újra elő nem kerül a mélyből.

 Ugyanez igaz egy másik történetre is, mely a tótól nem messze Batykon kering. A sztori főszereplője ebben az esetben szintén egy Tigris harckocsi ugyan, de ezt nem a hullámok, hanem töménytelen föld temette maga alá. Azt beszélik ugyanis, hogy a visszavonuló németek egy véletlenszerűen kiválasztott kertben temették el a lánctalpast, amikor annak üzemanyaga elfogyott. Ezzel próbálták elejét venni, hogy a szovjetek esetleg – újra megtankolva – ellenük vessék be. Az eset itt abban is különbözik, hogy a kerttulajdonos állítása szerint 1972-ben a fiával együtt kiásta a tankot és arról alkatrészeket is leszerelt, ám később visszatemették és a bizonyítékok az iskolai hulladékgyűjtésben végezték. Mivel ez esetben konkrét helyről szól a történet, így a Göcseji Múzeum fémkeresőket küldött a területre, akik azonban semmit sem találtak. Ezek után már csak két dolog jöhet szóba Batykon és Zamárdiban egyaránt: vagy a németek már a világháborúban is alkalmaztak a fémkeresők elől rejtő lopakodó technológiát vagy – ami sokkal valószínűbb – hogy az emlékek erősen meghalványulnak 50-70 év távlatából…


Fotó: Wikipedia

Kapcsolódó

Miért szükséges a modern szellőzés otthonában?

Gondolt már arra, hogy a lakása levegőminősége mennyire befolyásolhatja a közérzetét és egészségét? Az, am
Elolvasom

Hogyan kerülheted el a gyakori hibákat a német motivációs levél írásakor?

Eszedbe jutott már, hogy a motivációs leveled lehet az első benyomás, amit egy leendő munkaadó szerez róla
Elolvasom

Irodaköltöztetés egyszerűen és hatékonyan

Ha szeretnénk az irodát új helyre költöztetni, az jellemzően mindig sok teendővel jár, és valahogyan minde
Elolvasom