Gyújtógyertyák – mire valók és hogyan működnek

Egyetlen belső égésű motor sem indítható el gyújtógyertya nélkül. Ebben az áttekintésben megnézzük ennek az alkatrésznek a felépítését, működését és azt, hogy mit kell figyelembe vennie egy új cserekészlet kiválasztásakor.

A gyújtógyertya az automatikus gyújtásrendszer egy kis eleme. A motorhenger fölé van szerelve. Az egyik végét magába a motorba csavarják, a másik végéhez pedig egy nagyfeszültségű vezetéket (vagy sok motorátalakításnál egy külön gyújtótekercset) csatlakoztatnak.

MIRE SZOLGÁLNAK A GYÚJTÓGYERTYÁK EGY JÁRMŰBEN?

Szikrát adnak a motor égéstermében lévő benzin meggyújtásához. Egy kis történelem.

Az első belső égésű motorok nyílt lángú gyújtógyertyákkal voltak felszerelve. 1902-ben Robert Bosch azt javasolta Carl Benznek, hogy építse be a fejlesztését a motorjaiba. Az alkatrész gyakorlatilag ugyanolyan kialakítású volt, és ugyanazon az elven működött, mint modern társai. A történelem során kisebb módosításokon mentek keresztül a vezető és a dielektrikum anyagai tekintetében.

HOGYAN MŰKÖDNEK A GYÚJTÓGYERTYÁK EGY AUTÓBAN

A motor indításakor a gyújtótekercsből nagy áram folyik. Ekkor a gyújtógyertya elektródái között szikra keletkezik, amely meggyújtja a hengerben lévő levegő-üzemanyag keveréket.

GYÚJTÓGYERTYÁK TÍPUSAI

A fő paraméterek, amelyekben a gyújtógyertyák különböznek egymástól, a következők

  • az elektródák száma;
  • a középső elektróda anyaga;
  • izzó szám;
  • házméret.

Először is, a dugók lehetnek egy- vagy többelektródásak. A második változat hosszabb élettartamú, mivel a szikra folyamatosan megjelenik az egyik ilyen elem és a mag között. Néhányan félnek egy ilyen módosítást megvásárolni, azt gondolva, hogy ebben az esetben a szikra minden elem között eloszlik, és ezért vékony lesz. A valóságban az áram mindig a legkisebb ellenállás útját követi.

Másodszor, mint már említettük, a középső elektróda vastagsága befolyásolja a szikra minőségét. A vékony fém azonban gyorsan kiég, ha erősen hevítik. E probléma kiküszöbölésére a gyártók új típusú gyújtógyertyákat fejlesztettek ki platina- vagy irídiummaggal. Ennek vastagsága körülbelül 0,5 milliméter. Az ilyen típusú gyújtógyertya szikrája olyan erős, hogy szinte egyáltalán nem szennyeződik.

Harmadszor, a gyújtógyertya csak akkor működik megfelelően, ha az elektródákat egy bizonyos hőmérsékletre melegítik (az optimális hőmérséklettartomány 400 és 900 fok között van). Ha túl hidegek, korom képződik a felületükön. A túlzott hőmérséklet a szigetelőanyag repedezéséhez, legrosszabb esetben pedig izzó gyulladáshoz vezet.

ELEKTROMOS SEBESSÉG ÉLETTARTAM

Egynél több tényező befolyásolja a gyújtógyertya élettartamát. A gyújtógyertyák cseréjének időközét a következők befolyásolják:

  1. Az anyag, amelyből az elektródák készülnek;
  2. Működési feltételek;
  3. A motor munkájának sajátosságai;
  4. A motor üzemóráinak száma.

Ha klasszikus nikkeldugókat használnak, azok általában 15 000 kilométerig tartanak. Ha az autót nagyvárosi környezetben használják, ez a szám alacsonyabb lesz, mert bár az autó nem jár, de ha dugóba vagy dugóba kerül, a motor tovább jár.

Ha irídium- vagy platinaelektródákkal szereli be a gyertyákat, ahogyan azt e termékek gyártói állítják, akkor azok akár 90 ezer kilométert is képesek leengedni. Természetesen teljesítményüket a motor műszaki állapota is befolyásolja. A legtöbb autószerviz 30 ezer kilométerenként javasolja a gyújtógyertyák cseréjét.

HOGYAN ELLENŐRIZHETŐ, HOGY A GYÚJTÓGYERTYÁK MEGFELELŐEN MŰKÖDNEK-E

Ha a hajtáslánc meghibásodik, először a cserére szoruló elemeket kell keresni. A gyújtógyertyák megfelelő működését többféleképpen is ellenőrizheti.

VÁLTAKOZÓ ÁRAMELLÁTÁS KIKAPCSOLÁSA

Sok autós felváltva veszi ki a gyújtógyertya vezetékeit, amikor a motor már jár. Ha ezek az alkatrészek normálisan működnek, a nagyfeszültségű vezeték eltávolítása azonnali hatást gyakorol a motorra – az elkezd rángatózni (mert az egyik henger leállt). Ha az egyik vezeték eltávolítása nincs hatással a tápegység működésére, ez azt jelenti, hogy ez a gyújtógyertya nem működik.

A “SZIKRA” ELLENŐRZÉSE

A gyújtógyertya ki van csavarva, miközben a motor nem jár. Egy nagyfeszültségű vezetéket helyeznek rá. Ezután a gyújtógyertyát a szelepfedélhez kell támasztani a menetével. Próbálja beindítani a motort. Ha a gyújtógyertya szervizelhető, az elektródák között tiszta szikra jelenik meg.

TESZTELÉS EGY TESZTELŐVEL

A teszter rugalmas csatlakozójának hegyét a gyújtógyertyára helyezzük. A teszter rugós szondáját erősen a szelepfedéltesthez (motormassza) kell nyomni.

Ezután a tesztelő gombot többször meg kell nyomni. A jelzőlámpának világítania kell, és a gyújtógyertyán szikrának kell pattognia. Ha egyik lámpa sem világít, akkor a gyújtógyertya nem működik.

GYÚJTÓGYERTYÁK JAVÍTÁSA ÉS CSERÉJE

A gyújtógyertyák cseréjéhez a következőképpen járjon el

  • Húzza ki a nagyfeszültségű gyújtókábelt;
  • Tisztítsa meg a gyújtógyertya ülését légkompresszorral;
  • Szereljen be új gyújtógyertyákat (a pontos hézagméretről a gyártó honlapján tájékozódhat).

A cikk információforrásai:

https://www.autoalkatreszek24.hu/jarmu-alkatresz/gyujtogyertya.html

https://tombouctou-food.com/hu/hogyan-mukodnek-a-gyujtogyertyak-es-milyen-gyakran-kell-cserelni-oket/

Kapcsolódó

Hogyan tarthatjuk életben a lángot a párkapcsolatunkban?

A hosszú távú kapcsolatokban az intimitás megőrzése és a szenvedély fenntartása nem egyszerű, folyamatos fi
Elolvasom

Mik azok a túlfeszültség-levezetők és miért van rájuk szükség?

A túlfeszültség-levezetők olyan eszközök, amelyek célja a villamos hálózatokban keletkező túlfeszültségek h
Elolvasom

Számos előnye van a szerves trágyák használatának

Szerves trágyák segítségével hatékonyan tudjuk feljavítani a talaj összetételét, valamint a biológiai diver
Elolvasom