Az 1968-as Csend és kiáltáshoz hasonlóan a három évvel később megjelent Égi Bárány is a tanácsköztársaság napjaira, 1919-be kalauzolja el a nézőt. A cselekmény a hamisítatlan, allegorikus dramaturgián keresztül bontakozik ki, fókuszában pedig a hatalom és az emberi természet inkompatibilitásának problematikája áll, mely mögött ezúttal a vallási fanatizmus motívumai is felsejlenek.
A Jancsóra annyira jellemző történetmesélés inkább csak sejtet és sugalmaz, mintsem állít. A rideg, szögletes konkrétumok helyett egy pulzáló, asszociatív masszaként hömpölyögnek az események a hosszú snitteken, melyek az évek során a rendező védjegyévé váltak.
A helyszínválasztás a Kővágóörs és Köveskál közti Kornyi-tóra esett, amelynek partján Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia nevű szoborcsoportja áll. A Káli-medence vulkanikus domborulatai közötti elterülő síkság remekül adaptálja az egymásból fakadó elvont képeket. A tó és környéke egy későbbi Jancsó filmben, az 1987-es Szörnyek évadjában szintén feltűnik.
A fantasztikus atmoszféra mellett többek között olyan színészek játéka erősíti a produkciót, mint Madaras József, Széles Anna, Balázsovits Lajos vagy Bujtor István, de két külföldi művész is szerepet kapott a filmben, ami akkoriban nem számított szokványosnak. Daniel Olbrychski a hegedűst, Jaroslava Schallerová pedig a fiatal anyát alakítja.