Az úgynevezett hagyományos bezninmotoroknál ez a típus 15 százalékkal hatékonyabb és jobb a nyomaték tekintetében. Rengeteg modellben megtalálható ez a motortípus, a Mazda 2-től kezdve a Mazda 3, Mazda 6, Mazda CY-3, Mazda CX-5 modelleken át egészen a Mazda MX5-ig.
Mik azok a forradalmi újítások?
A nagy kompresszióaránynak betudhatóan sokkal jobb a motor hatásfoka. Ennek köszönhetően a fogyasztás csökken, a teljesítmény ellenben nő.
Az új benzinmotorok esetén a kompresszióarány 10:1 és 12:1 közé tehető. A Mazda Skyactiv-G esetén ez az érték ugyebár 14:1, azaz igencsak szembeötlő a különbség. A sűrítési arány 10:1-ről 15:1-re történő növelése esetén a termikus hatásfok kilenc százalékkal jobb lesz, ezzel együtt sokkal nagyobb nyomatékot is lehet elérni.
Érdemes az objektivitás érdekében megemlíteni, hogy nem csak előnyei vannak a dolognak. A kompresszióarány növekedése esetén ugyanis nagyobb a kopogási hajlam is.
Mi az a kopogásos égés?
Akkor történik kopogásos égés, ha túl korán meggyullad a benzin-üzemanyag keverék. Az összesűrített keverék magától képes belobbanni a felső holtpont felé közeledve. Mivel a sűrítési arány nagyobb, így a valószínűségek is növekednek.
Hogyan lehet ezt elkerülni? A hengertérben csökkenteni kell a hőmérsékletet. Ehhez először is az egyes hengerekben kell a maradék kipufogógázokat csökkenteni. Érdemes a kipufogórendszert is módosítani, hogy jobb legyen a hengeröblítés. A Mazda Skyactiv-G motor esetében éppen ez történik. A módosítást 4-2-1-nek nevezték el.
Alternatív elkerülési módszer az, ha az égési időt rövidítjük le. Ha ugyanis kevesebb ideig tart az égés, annál kisebb az esélye, hogy öngyulladás következik be a még meg nem gyúlt benzin-levegő keverék esetében. A több furatú injektorok, nagyobb befecskendezési nyomás és a dugattyú trapéz kialakítása mind-mind egytől egyig a befecskendezés módosítását és ezáltal a motor javítását szolgálják.
Chiptuning Mazda Skyactiv-G motor esetén
Az AET CHIPtuning tapasztalatai szerint nem sok értelme van a kizárólag szoftveres chiptuningnak, mivel minimális változást lehet ezzel a módszerrel elérni. Kivételek persze mindig akadnak.
Ha a gyártó több lépcsőben szoftveresen visszafojtja a motor teljesítményét, akkor az egy ilyen kivétel lehet. Ilyenkor a gyártó olyan motort készít, aminek alkatrészei megegyeznek az erősebb motorral, csak éppenséggel a programot gyengébbre írják.
A Mazda Skyactiv-G motorja esetén is erről van szó. A 120 lóerős Skyactiv-G szívómotor chiptuninggal akár 170-180 lóerősre is felhúzható. Az 1.5 Skyactiv-G 75, 90 illetve 16 lóerős motorja pedig biztonságosan feljavítható chiptuninggal 125 lóerősre.