Lejtő utáni kanyarba helyeztek fekvőrendőrt a Budapest–Balaton kerékpárúton

Lejtő utáni kanyarba helyeztek fekvőrendőrt a Budapest–Balaton kerékpárúton

A kerékpárosok, akik a gyakorlatban is találkoztak a forgalomlassító megoldással, nem éppen voltak elragadtatva.

Egy tizenegy napja elhelyezett fekvőrendőr, azaz forgalomlassító küszöb borzolja a kedélyeket a kerékpáros közösségi oldalakon. A bukkanó váratlanul ér sok kerékpárost, és közepes sebességnél is nagyot dob a bringán. A kajászói küszöbszörny az érintett államtitkár szerint felháborító, míg a helyi polgármester szerint épphogy a bicikliseket védi – olvasható a Telexen.

Az első pillantásra közel tíz centi magas bukkanó egy nagy lejtő aljában, kanyarban bukkan elő Kajászó határánál a Budapest–Balaton (Buba) bringaúton. Egy szemtanú érzékletes leírása szerint így néz ki a váratlan találkozás a fekvőrendőrrel:

„Tordas felől érkezve egy komoly lejtőn lehet a faluba érkezni. A sok mászás után jólesne a lefelé robogás. A szemem sarkából láttam egy 10 km-es táblát. Micsoda? Tíz kilométer max? Fékeztem, de a kanyar után egy brutális fekvőrendőrt helyeztek el. Szinte észrevétlenül. Ha nem fékezek óvatosságból, most nem hiszem, hogy írnék egy szót is. Egy kerékpárúton ilyen sebességcsökkentő megoldás! Elképesztő és iszonyúan veszélyes” – írja egy kerékpáros a Túrakerékpárosok Facebook-oldalán. A hozzászólásokból kiderül, hogy sokakat sokkolt a drasztikus forgalomcsillapító megoldás, volt, aki el is esett, sőt, másnak azt mondták a helyiek, hogy már 17 baleset történt a helyszínen.

Felháborító, az önkormányzat nem tehet ilyet egyeztetés nélkül, mondta a lapnak Révész Máriusz, a Budapest–Balaton (Buba) kerékpárút beruházásért felelős államtitkár, aki két napja hallott az esetről. Mint hozzátette, foglalkoznak az üggyel, és hamarosan konkrét lépéseket fognak tenni.

Mielőtt azonban a lap megkérdezte volna az érintett polgármestert arról, hogy mégis hogyan került oda a bukkanó, elmentek személyesen is megvizsgálni a szóban forgó fekvőrendőrt.

A Velencei-tóhoz közel eső Kajászóra érve nem kell sokat keresgélni. A főútba torkolló Ady Endre utca elején ott lapul az új aszfalton az emlegetett küszöbszörny. Valóban, úgy van, ahogy írják: a falu határán túl egy dombról erős lejtőn lehet beérkezni Kajászóra, a bringások túlnyomó része ezt valószínűleg ki is használja.

A lejtő elején már egy fatörzsre erősített fehér lapon figyelmeztetnek: „Veszélyes szakasz jön”. Itt az első ugrató is: friss aszfaltból becslés szerint 8-10 centi magas púp, nem lehet nem észre venni, 20 km/órás sebességnél nagyot dobhat. Aztán egy 10 km/órás sebességkorlátozó tábla, majd még több kisebb figyelmeztető felirat, és újabb két bukkanó, igaz, ezek már rikító sárgára festve, előttük sárga előjelző csíkok. Látszik tehát, hogy valakik akkurátus, bár kissé bumfordi megoldással arra törekedtek, hogy lelassítsák az érkező bicikliseket. Na de kik? – próbálták megtudni a községházán.

Kocsis Zoltán, Kajászó alpolgármestere rögtön a beszélgetés elején tisztáz két fogalmat: nem fekvőrendőr és nem kerékpárút, hanem 4-5 centi magas „forgalomlassító küszöb” és „közforgalom előtt megnyitott közút”. Természetesen az önkormányzat helyezte ki őket. És miért? Kocsis Zoltán meglepő válasszal áll elő:

„Mi akarjuk csak a kerékpárosokat megmenteni.”

Mint kiderül, az első küszöb tíz napja, pénteken került fel az útra. Az azt megelőző bő két hónapban történt a közösségi oldalon emlegetett 17 baleset. A lejtő alján a kanyarban sorra szálltak el a kerékpárosok, bele az út menti árokba. Súlyos sérülések történtek, idézi fel Kocsis Zoltán: kulcscsonttörések, kétszer mentőhelikopter is kellett (az egyik esetnél két kerékpáros ütközött össze.)

Az alpolgármester elmondása szerint ezután összeült az önkormányzat, és saját hatáskörben döntött a küszöbök kihelyezéséről. Kocsis szerint ugyanis a balesetek utáni kártérítési felelősség az üzemeltetőt, azaz az önkormányzatot terheli. A bringás forgalmat szerinte meg kell fogni, mielőtt nagyobb baj történne, például kiszaladna az egyik bringás a főútra (ilyen baleset is volt, de szerencsére nem olyan súlyos), vagy szembetalálkozna a felfelé igyekvő kombájnnal.


A teljes cikk itt olvasható.



Forrás: telex.hu
Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Kapcsolódó

Sosem találná ki melyik balatoni település verte Budapestet 2,6 milliós négyzetméterárral

Az elmúlt évtizedben mintegy háromszorosára emlekedett a magyar ingatlanok átlagára. - - 2023-ban a KS
Elolvasom

Változik a borravaló és a felszolgálási díj szabályozása – mutatjuk hogyan

A szakmai szövetségekkel együttműködve a Nemzetgazdasági Minisztérium új intézkedéseket vezet be a felszol
Elolvasom

Szenzációs vízalatti villára bukkantak a Balaton-felvidéken a római korból (videóval)

A hegyesdi tó alján rögzített szonárfelvételeken egy ókori villagazdaság központi épületének alapjai rajzol
Elolvasom