Már csak egy karnyújtásnyira lenne az önvezető autózás a Budapest-Balaton távon?

Már csak egy karnyújtásnyira lenne az önvezető autózás a Budapest-Balaton távon?

Jelentősen visszaszorítaná a az európai városok autóinak számát a Greenpeace. A környezetvédő szervezet húsz éven belül teljesen autómentessé tenné a nagyobb városokat, a Műegyetem tanszékvezetője szerint azonban a folyamat bár elkerülhetetlen, valószínűleg lassabb lefolyású lesz – írja az infostart.hu.

A közlekedési, valamint szállítási módok és eszközök folyamatos változása mindannyiunk életére befolyással van, de ez egy hosszabb folyamat lesz – tájékoztatta az InfoRádiót Szalay Zsolt, a Műegyetem tanszékvezetője. A belvárosi közlekedés átalakulása, és egyáltalán az, hogy elfelejthetjük a belsőégésű motoros autókat, nem egyik napról a másikra fog megtörténni.

2028-ig meg kell szüntetni az új dízel, benzin és hibrid üzemű járművek forgalmazását – ez már a Greenpeace egyik javaslata, a BME Gépjárműtechnológia Tanszék vezetője szerint azonban a realitás talaján kellene maradni.

Felidézte, hogy 2007-ben részt vett abban a kutatásban, amely javaslatit az Európai Unió első körben azzal utasította el, hogy soha nem lesz olyan, hogy a közúti járműveknek az irányítását valamiféle robotpilótákra fogják bízni az európai emberek, mert ennek az elfogadottsága túlontúl alacsony.

Ennek ellenére 2017-ben már sokan arról beszéltek, hogy 2020-tól elterjedt lesz Európában az autonóm közlekedés – erősítette meg a Műegyetem tanszékvezetője, aki a közlekedés új korszakáról, az elektormobilitásról is beszélt:

„Igen erőteljesen haladunk ebbe az irányba, és kétségtelen, hogy ez a jövő, de azért itt még nagyon sok víznek le kell folynia a Dunán, mire valósággá válik.”

/blockquote>

Megjegyezte, van egy mondás, mely szerint olyan az elektormobilitás, mint a ketchup: tudjuk, hogy jönni fog az üvegből, ha lefelé fordítjuk, csak nem tudjuk, mikor és mennyi. Mindenesetre nagyon érdekes dolognak nevezte, hogy az átállás milyen ütemezésben és hogyan fog lezajlani.

Szalay Zsolt kiemelte az elektromos járművek hasznát, de szerinte itt sem várható robbanásszerű átalakulás. Mint mondta, kiválóan alkalmasak arra, hogy a városon belüli közlekedést megvalósítsuk velük, és kétségtelen, még ha nem is feltétlen környezetbarát az energiaelőállítása, a városközpontokból a károsanyag-kibocsátást át tudja tenni a villamosenergia-előállítás helyszínére.

„Azt tudom elképzelni, hogy mondjuk egy tudatos politikával a városoknak lesznek olyan belső terei, utcái, ahol egy idő után már csak elektromos járművel lehet közlekedni.”

A tanszékvezető a következőképp foglalta össze a jövőképet: az autonóm közlekedés elterjedése fokozatos lesz, azonban ez elsőként nem a városokban várható, hiszen ez számít az egyik legbonyolultabb közlekedési környezetnek. Véleménye szerint kezdetben az autópályákon fognak megjelenni nagy számban az önvezető autók, és a folyamatban komoly mérföldkő lesz, amikor majd Budapestről a Balatonig robotpilótával juthatunk el.



Forrás: infostart.hu
Fotó: Getty Images

Kapcsolódó

Vörös Riviéra címmel jelent meg kötet a Kádár-kor Balatonjáról

Rehák Géza történészt, a könyv szerzőjét a Telex interjúvolta meg a megjelenés kapcsán. - - Az ismert
Elolvasom

Lovas ökoturisztikai élményközpont épül Nagyvázsonyban

Lovas ökoturisztikai élményközpont épül Nagyvázsonyban a kormány és az Európai Unió 299,8 millió forintos
Elolvasom

Bakancslistás helyek a Balaton körül – Angyalos Boldogasszony kápolna, Káptalanfüred

Káptalanfüred gyakorlatilag Balatonalmádi egyik külvárosaként fogható fel. Neve a veszprémi Székeskáptalanr
Elolvasom