Egyre kevesebb a hivatás iránt komolyan érdeklődő fiatal, akik utánpótlást jelenthetnének a nagy tapasztalatot igénylő parancsnoki, matrózi, hajógépészi munkára a Balatonnál. A magyar hajósok jól képzettek, ezért nem véletlenül keresettek külföldön is. A megoldás az lenne, ha a hajózásban életpályamodellt vázolnának fel a fiataloknak, hogy fenn lehessen tartani a hazai hajózás színvonalát.
Társaságunknál évek óta az optimális szint alatt van a hajósok létszáma, annak ellenére, hogy intézkedéseket tettünk jövedelmük növelésére. – fogalmazott a Magyar Nemzetnek a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. Kollár József, aki kifejtette: ezért is indították el a Siófoki Szakképzési Centrummal összefogva a múlt év őszén – az országban másodikként – az érettségire épülő hajósképzést.
Korábban a Világgazdaság számolt be róla, hogy a hajós cégek sokszor nyugdíjasokat hívnak vissza dolgozni. A lapnak akkor Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára arról beszélt, a megfelelő szaktudású hajóvezetőket többszörös fizetéssel csábítják át a nyugati vizekre. Míg Magyarországon átlagosan havi 350-500 ezer forintot keres egy tapasztalt kapitány, addig nyugat-európai országokban legalább négyezer eurót (mintegy 1,3 millió forintot).
Kollár József a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott: nagy problémát jelent, hogy mind kevesebb a hivatás iránt komolyan érdeklődő, elkötelezett, lelkes fiatal, akik utánpótlást jelenthetnének, ráadásul figyelembe kell venni, hogy a kezdő hajósokból csak sokéves gyakorlat után válik képzett, tapasztalt hajógépész vagy parancsnok. Egy nagy hajó vezetése komoly felelősség, ezt a munkát csak megfelelő képességekkel és rutinnal rendelkező szakemberre lehet bízni. Pontosan erre a rétegre „vadásznak” hosszú évek óta a külföldi cégek is. A magyar hajósok jól képzettek, következésképpen külföldön is keresettek – mutatott rá a Bahart vezetője, hangsúlyozva, hogy komplex megoldást kell találni a problémára, hogy garantálható lehessen a balatoni hajózás biztonsága és színvonala.
Ezen a területen is életpályamodellt kell felvázolnunk, végig kell vezetnünk, segítenünk kell a hajósnak készülő fiatalokat a képzés különböző szintjein és az ahhoz tartozó gyakorlat során is – fogalmazott Kollár József. Hozzátette: meg kell tartani a szakembereket a hazai vizeken, de ehhez megfelelő munkakörülményeket, eszközöket, stabil egzisztenciát kell biztosítani, ugyanis csak így lehet hosszú távon is biztosított a hazai hajózás színvonala. Kollár József abban bízik, hogy az érettségire épülő hajósképzés enyhíteni fog a szakemberhiány okozta nehézségeiken.
Forrás: hirbalaton.hu, magyarnemzet.hu Fotó: kapos.hu